Binnenkort

Een voorjaarsfeestje van achter het hek

Tineke Hoekstra | donderdag 6 april 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 193x

In het veld is het nog schrikken van de koude temperaturen, maar de zon schijnt. Achter het hek op de Winterdijk speur ik met mijn verrekijker de percelen af van Staatsbosbeheer en een agrariƫr die natuur inclusief boert.

Wippen

Achterin maakt een kievit al wippend met z’n kont een nest in de koude grond. Nu maar hopen dat het vrouwtje onder de indruk is en er eieren in wil leggen. Meer naar rechts zie ik nog net een kuif boven het korte gras uitkomen - daar is het een ander mannetje alwel gelukt en zit de vrouw al op het nest. Prachtig!

Een kraai vliegt laag over, maar de grutto’s blijven onaangeroerd foerageren. Wel komen er kieviten omhoog om de predator te verjagen.

Geursporen

Vroeg in de avond bekijk ik vanachter het hek met een paar andere weidevogelwachters van het Agrarisch Collectief Krimpenerwaard wat er op de percelen zit bij een boer die het land nog moet bewerken. Op zijn land ligt het ANLb pakket legselbeheer dus moeten we de nesten vinden en invoeren in een app. Helaas moeten we ook het land in om met stokken de nesten te markeren. Op grote afstand van het legsel om een slimme kraai te misleiden. Helaas - want we laten geursporen achter in het veld en grondpredatoren kunnen daarvan profiteren in hun zoektocht naar eten.

Maar desondanks is het een feestje van wat we zien en horen bij een ondergaande zon in de snijdende wind. Watersnippen vluchten voor onze voeten weg uit de greppel, kieviten en tureluurs scheren door de lucht met het nodige kabaal en spreeuwen en houtduiven schuifelen pikkend rond in het groen. En zelfs de scholeksters maken zich op voor hun broedseizoen!

Man wat is dit toch mooi!!

Een nestje met vier kievitseieren