naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Zwarte stern

Groene specht

Kauw

Holenduif

Geen broedsel

Geen broedsel

Jonge ZWARTE STERN is nu vliegvlug!   *   Ook tweede jonge OOIEVAAR maakt eerste vlucht!   *   Jonge OOIEVAAR maakt eerste vlucht!   *   Hoe waardeert u BELEEF DE LENTE? Vul de enquete in!   *   KERKUIL vrouw weer terug in nestkast

Door Marlon de Haan
BDL vrijwilliger Beleef de Lente

Een vogel vol zelfvertrouwen

Marlon de Haan | zaterdag 17 februari 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 162x

De koolmees deed het vorig seizoen goed voor de webcams van Beleef de Lente, met vijf uitvliegende jongen. Gaan we dat in 2018 overtreffen?

Nieuw seizoen, nieuwe bloggers!

Het is december, tamelijk warm voor de tijd van het jaar. Ik loop in de tuin om de silo aan te vullen, want met de vogels in de tuin ziet de winter er wat levendiger uit dan wat hij lijkt. Boven mij, in de appelboom, hoor ik gekwetter. Ik kijk omhoog en zie daar een koolmees op twee meter afstand. Voor mijn gevoel kijkt hij mij aan en ik beweeg niet. Hij ook niet. Ik maak duidelijk geen indruk. Later, vanaf de bank, zie ik dat hij van de silo aan het eten is. Rustig pakt hij een zonnebloempit, en hij kraakt hem open in een struik dichtbij. Hij neemt alle tijd op zijn beschutte plekje.

De koolmees heeft veel te bieden: zang in het vroege voorjaar wanneer veel vogels nog stil zijn, wat kleur in de tuin, en karakter. Wie opgelet heeft, zal gemerkt hebben dat koolmezen heel verschillend kunnen zijn. De één is bijvoorbeeld wat drukker dan de ander, of agressiever. Maar toch hebben ze bijna allemaal wat gemeen: zelfvertrouwen. Dat vind ik het mooiste aan deze vogel: ze doen hun eigen ding.

Voor de mensen die al langer Beleef de Lente volgen, zullen mijn gezicht niet herkennen. Ik ben 21 jaar, studente Toegepaste Biologie en nog belangrijker: vogelaar. Ik zal jullie dit jaar vooral vertellen over de koolmees, het brutale geel-zwarte vogeltje in de tuin. Zijn zelfvertrouwen vind ik het leukste, en ik hoop dat te laten zien aan jullie.

Ik wens jullie een goed Beleef de Lente seizoen, en ik hoop op veel uitvliegende jongen!