Code rood
26.06.26 We kunnen het deze dagen over weinig anders hebben dan de hitte. Het is niet alleen v..
Door
Wim van Nee
STORK
Wim van Nee | vrijdag 24 maart 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1257x | 95x
In afwachting van de tweede, denk ik al na over het uitkomen ervan. Een beetje zakelijk, een beetje vooruit denkend. En een beetje filosofisch natuurlijk.
Na het eerste ei wordt er nog niet echt gebroed. Er wordt wel wat op het ei gelegen, er wordt wat gerommeld met nestmateriaal, maar de continuïteit ontbreekt nog. Dat verwachten we vanaf het tweede ei. Maar gebeurt dat direct na de tweede bevalling of laat ma ooievaar het tweede ei nog even afkoelen?
Als nummer twee ook even afkoelt, dan zal de ontwikkeling van de embryo's in de eerste twee eieren gelijktijdig starten. Het uitkomen is ook gelijktijdig te verwachten.
Maar stel dat ma direct gaat broeden na het leggen van ei twee? Dan heeft dit tweede ei een voordeeltje. Het komt warm uit mama en blijft warm. Het eerste ei moet even inhalen, moet opnieuw opgewarmd worden. En dan kan het zomaar gebeuren dat het eerste jong uit het tweede ei komt, één uit twee.
Hoe het in Gennep gaat lopen? Afwachten maar. Vandaag lijkt het erop dat er gebroed wordt. Als dát zo is, dan gaat het hele verhaaltje hierboven niet op, dan wint het eerste ei ...
Ik houd het voorlopig op de eerste optie.
26.06.26 We kunnen het deze dagen over weinig anders hebben dan de hitte. Het is niet alleen v..
26.06.26 We kunnen terugkijken op een mooi en succesvol seizoen wat betreft de broedende weide..
26.06.26 Zal het weidevogelseizoen van 2026 het resultaat van vorig jaar evenaren? Of .....
Meld je aan voor Vogelnieuws en ontvang nieuws, inspiratie en tips over vogels. En blijf op de hoogte van beschermingsprojecten en evenementen.
Meld je aan