naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Voedertafel

Huiszwaluw

Kauw

Lepelaar

Geen broedsel

Havik

Zevende ei bij de kerkuilen   *   Tweede jong tweede legsel huiszwaluw uit het ei!   *   Derde ei bij de huiszwaluw!   *   Bekijk de seizoenssamenvatting van de slechtvalken in beeld en woord!   *   M en V kerkuilen hebben de kast weer voor zichzelf!

Door Roos Tol

Druk, druk, druk

Roos Tol | woensdag 27 maart 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 105x

Mensen hebben het altijd “druk”. Bezig met dingen die “moeten”. Wat een genoegen om dan hier lekker tot rust te komen, kijkend en luisterend naar de vogels. Die hebben het toch maar makkelijk. Was ik ook maar een vogeltje!

Beetje zingen

Overal hoor je vogels zingen, piepen en roepen. De één klinkt in onze oren welluidender dan de ander en alles bij elkaar kan het soms een heel kabaal zijn.
Ze zingen natuurlijk ook helemaal niet voor ons. Ze zingen om te laten weten: dit is míjn territorium! Wegblijven hier, kerels! Of ik doe je wat!
En ze zingen om een goede vrouw te versieren. Lekkere hapjes voeren komt later. Is trouwens ook weer werk.

Stad of platteland

Stadse tuinvogels hebben het in sommige opzichten gemakkelijker dan plattelanders. Er is meer voer (afval, voedertafels). Maar door het stadslawaai moeten ze wel vroeger beginnen en harder zingen.

Nestje bouwen

En maar sjouwen met nestmaterialen, en maar bouwen. De één maakt er meer werk van dan de ander. Koolmeesjes en merels bouwen een prachtig rond en stevig nest, we zien bij de kauwen in de kast vooral een enorme takkenstapel alsof ze de brand in de webcam willen gaan steken. In struiken, holen, nestkasten, overal wordt gebouwd of verbouwd. Dan eventueel nog stofferen.
Tussendoor de vrouw bezwangeren. Er moeten wel eieren komen in dat nest.

Eten zoeken

De tuinvogels zitten niet de hele dag op de voedertafel. Tussen het harde werken door zoeken ze ook hun eigen noten, zaden, vruchten en insecten. Binnenkort moeten ook de kuikens worden gevoed. Even een makkelijke snack tussendoor is welkom.

Persoonlijke verzorging

Veren poetsen, elkaar verzorgen, (stof)baden tegen parasieten, ruzie maken, vreemdgaan, rang bepalen, knuffelen…

En: in leven blijven!

Gevaar kent vele gezichten en ligt overal op de loer.

Noem dat maar makkelijk…