Binnenkort

Droomouders

Sarah Ligthart | donderdag 28 maart 2024 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 61x

Vogelouders hebben vergeleken met zoogdieren een speciale rol binnen het dierenrijk: nadat de eieren zijn gelegd kunnen beide ouders bijdragen aan de zorg, in plaats van afhankelijkheid van de moeder voor moedermelk. Onze zeearenden doen dit dan ook volop en zijn doorgewinterde ouders.

Verschillen tussen vogelsoorten

Niet alle vogelsoorten doen aan gezamenlijke zorg, zo bestaan er vogels waarbij alleen het vrouwtje broedt en voor de jongen zorgt, of waarbij juist alleen het mannetje de zorg op zich neemt. Dan zijn er nog de broedparasieten die de zorg aan een heel andere vogelsoort overdragen, wat de koekoek (Cuculus canorus) doet. Dit is misschien een wat naardere strategie om te zorgen dat je jongen overleven, maar gelukkig zijn er ook vogel die coöperatief broeden, oftewel het opvoeden van jongen die niet jouw nageslacht zijn. Dit zie je soms bij staartmezen (Aegithalos caudatus) die andere paartjes helpen met broeden als hun eigen broedsel niet gelukt is. Toch is de meest voorkomende vorm van ouderschap bij vogels de vorm waarbij beide ouders alle taken verdelen.

Ons ouderpaar

De zeearendouders to be vormen al een paar jaar een monogaam paar, doen aan gezamenlijk broeden, verdedigen het nest samen en delen straks de zorg. Zo zorgen ze uiteindelijk voor een groter broedsucces en kunnen ze hopelijk ook dit jaar twee jonge zeearenden grootbrengen. En dan doen ze dat ook nog zonder al te veel overleg of ruzie. De ideale ouders, niet waar?