Lepelaar

Door Anjo Schouten
BDL Webloggen

Déjà vu?

Anjo Schouten | woensdag 8 april 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 143x

Waarom moet ik toch zo aan het steenuilenseizoen 2019 denken? Uren turen, wanneer komt dat 4e ei? Vroege legsels zijn grote legsels? Ons vrouwtje lapt het aan haar laars. Drie is genoeg. Beneden modaal is prima. En als ze haar kuikens in het begin weer zo koestert, niks mis mee.

Waarom toch

In gedachten zie ik de heren van Stone zich suf peinzen. Er zijn statistieken, percentages, prognoses.
Ja, en er is vrouw uil. Persoonlijk hou ik er wel van, types die de kont tegen de krib gooien. We kunnen haar niet betichten van gemakzucht.
En man niet van het overbodig voedsel aanbieden. Knuffels en romantiek? Dat wel, maar daar kan je niet van eten. Zijn charme vult geen hongerige snavels.

Het eerste ei

Het kwam 365 dagen later dan het eerste ei in 2019. Ook dat jaar zaten we vol verwachting op ei nummer 4 te wachten.
Het lijkt wel op een complotje. Ze hebben stiekem het klokje verzet en er een sticker van de gemeente opgeplakt, en wij zien de herhaling?
Maar zonder dollen, zelfs de spelden in de broek van vrouw, kast in, kast uit. Het werd een lange maandag! Overigens zal menig kijker graag een even mooi seizoen als vorig jaar willen zien.
Genoeg voedsel, 2 pittige kuikens met heerlijke streken. Natuurlijk zijn 3 kuikens nog leuker. Dan is er slechts één klein detail.
Vorig jaar eentje rechts geringd en eentje links, wordt een derde dan een dubbelgeringde?
Kunnen Pet en Snor nog even over denken. Voorlopig hopen we dat man eens heel veel prooien komt brengen, hij kan het!

Vogels zijn hip

Vogels haalden gisteren het journaal. Niet een bijzonder soort vogel, of een overlastvogel. Gewoon vogels in het algemeen.
Zulk nieuws laat elke vogelliefhebber glimlachen. We mogen bijna niets meer, geen verre safari reizen, geen uur rijden naar een vogelhut. Niet met z'n allen naar een natuurgebied.
En dat maakt vogels zo ideaal. Ze zitten overal. Tijdens een korte wandeling kunt u zomaar diverse soorten vinden.
Voor de beginner soms een ramp. Ik hoor van alles, maar wat is het? Een klein bruin vogeltje, met stippels? Ja, dat is vreselijk!
Als u die hobby gaat uitbreiden? Begin met de algemene soorten en werk uzelf langzaam op. Geloof me, het is zo leuk! Elke voor u nieuwe soort is een feestje.