Bron: Pixabay

Door Pieter van den Assem
Beleef de lente

De zon schijnt, de lucht is blauw, waar blijft die visarend nou!?

Pieter van den Assem | donderdag 25 maart 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 568x

We merken het allemaal, de lente is begonnen! De winter maakt plaats voor de lente en de krokussen maken plaats voor narcissen. Alles begint te bloeien en te groeien, en aan de vogels is het al duidelijk te merken dat ze lentekriebels krijgen.
De veelbesproken Nijlgans.

Onder voorbehoud verkocht!

Nieuw! Een bijzonder ruim nest op de vierde etage, één woonkamer, één toilet en gedeelde slaapplek in 1! Uniek laminaat van verschillende soorten hout, echter vertoond de vloer enkele gebruikssporen. Gelegen in het prachtige Brabant met uitzicht over de prachtige wateren van de wilde Biesbosch met veel visstekjes in nabije omgeving. (Onder voorbehoud verkocht aan de visarenden).

Kapers op de kust

Zo’n groot leeg nest gaat niet onopgemerkt voorbij bij omwonenden. Afgelopen week werd het al even spannend, ineens vlogen er twee nijlganzen op het nest. Nu geef ik de twee ganzen geen ongelijk, het is nu eenmaal een prachtig nest met een nog prachtiger uitzicht. Gelukkig vlogen de twee nijlganzen al snel weer verder, het voldeed blijkbaar niet aan hun eisen. Eerder zaten ook een stel Canadese ganzen een moment op het nest, echter hebben ook zij weer hun koffers gepakt. Het kan zo zijn dat de visarenden te laat aankomen en dat het nest vervolgens al bezet is. Ze zullen dus niet te lang moeten wachten met zo’n prachtnest. Wanneer denken jullie dat ze op het nest belanden? Ik zelf gok op aankomende zaterdag!

Gelukkig geen vliegverbod voor onze visarenden.

Momenteel trekken de visarenden massaal uit het warme Afrika richting Europa om hier te gaan broeden. Meerdere waarnemingen uit België en Frankrijk geven aan dat ze steeds dichter bij ons in de buurt komen en dat ze elk moment in Nederland aankomen. Dagelijks vliegen en zweven de visarenden 261 kilometer, dit vergt veel energie. De visarenden hebben daarom ook goed gegeten voor zij zijn vertrokken, tijdens de migratie zullen zij weinig eten en verbruiken ze veel vetreserves. Zodra ze in Nederland zijn zullen ze weer een vetreserve op bouwen voor het broedseizoen.

Visarend Alle Beleef de Lente blogs