naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Kauw

Huiszwaluw

Voedertafel

Lepelaar

Geen broedsel

Havik

De jonge huiszwaluw maakt zijn eerste vlucht!   *   De drie jonge ooievaar zijn volleerde vliegers geworden   *   Vier van de vijf jonge kerkuilen maken al regelmatig uitstapjes buiten de kast   *   Zeldzame vlinder bezoekt de steenuilenkast!   *   Bekijk de seizoenssamenvatting van de slechtvalken in beeld en woord!

Door Sienna Obdeijn

De vogels fluiten volop

Sienna Obdeijn | vrijdag 22 februari 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 106x

Wie de live beelden van de koolmees vaak heeft bekeken met het geluid erbij, weet dat de natuur aan het ontwaken is. De vogels fluiten volop, toch zal het nog even wachten zijn op spectaculaire beelden.

Tot nu toe hebben we vooral de slaapgast in beeld. Gelukkig zijn er vele vogel geluiden te horen om alvast van te genieten én is er bezoek gesignaleerd in het filmpje van Nella

Een gevarieerd dieet

Koolmezen hebben een erg gevarieerd dieet. In het voorjaar eten ze vooral insecten, larven, spinnen en kleine bodemdieren. In de herfst en winter zijn deze moeilijker te vinden en eten ze voornamelijk zaden, vruchten, knoppen en het voedsel wat wij mensen op voederplekken aanbieden. Nu de natuur langzaam aan het ontwaken is, zal de koolmees een beetje van beide genoemde diëten eten.

Algemene vogel

Wat ik zo leuk aan de koolmees vind is dat iedereen ze eigenlijk wel kent. Het is een algemene vogel, met een beetje geluk zien we deze soort dagelijks. Met de camera's in de nestkast is het mogelijk om stiekem mee te kijken in het nest. Maar voor het zover is zullen we het nog even met de slaapgast moeten doen. Ik ben erg benieuwd, kijkt u mee?