Binnenkort

Uitgevlogen

De rups, en de uilen

Anjo Schouten | zaterdag 8 juli 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 133x

Er is een verband, beiden wonen in een eikenboom. En telkens als er een uilenkast in een eik hangt en er verschijnen harige rupsen, volgen er twee vragen. Hebben de uilen geen last van de eikenprocessierups, maar wij kijken naar iets anders. En nog maar eens, de uilen eten ze niet. Bah!

De plakker

U ziet het, best een mooie rups. Behalve de boom delen ze nog iets, de plakker behoort tot het soort spinneruilen, dus een beetje de naam. Maar daar houden de vergelijkingen wel op. De plakker is best een beetje sneu insect. Het vrouwtje vliegt amper of niet, is licht van kleur, de mannetjes wat bruiner, hebben grote antennen en gaan opzoek naar de vrouwtjes. Die dan meestal hun eitjes afzetten in de scheuren van de bast van de eik. Geen lang en ruig leven. Maar ja, dat hebben meikevers ook niet. Ik las een weekje geleden in de chat dat wij wel zonder insecten kunnen. Ik heb het maar gelezen als: ik heb een hekel aan insecten. Zonder insecten kunnen we niet. Wie gaan onze gewassen bestuiven? Okay, niet de plakker. Maar kijk eens naar de wilde bijen, en de kevers, een miniwereld op zich!

De uiltjes

Ze bouwen het wel af, maar dan soms, dan hebben ze weer hun momentjes in de kast. De gekte
Geert noemt het twijfel, het doet me denken aan de gekke 5 minuten die katten en honden ook kennen. Het zinloze energieslurpende rondrennen zonder doel. Of een ons onbegrijpelijke reden. We kunnen ze het niet vragen. Nou ja, het kan wel, maar verwacht geen antwoord.
Dan hoor ik vaak, jammer dat dieren niet kunnen praten! Ik kan niet anders zeggen "wees maar blij!"

Foto: Eus de Groot.