Binnenkort

De natuur is in de war: het is voorjaar!

Tineke Hoekstra | zondag 28 februari 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 638x

Vluchten ganzen en fluitende smienten - die overwinteren in de polder achter mijn huis - vliegen over. In de vroege ochtend zingt in de kastanje een Scandinavische roodborstje uit Zweden of Noorwegen. Ik ben beide talen niet machtig - maar het is een voorjaarslied.

De vertrouwde vogels van Beleef de Lente kunnen ook niet wachten en de altijd vroeg broedende bosuil zit al op twee eieren, gelegd toen ik aan het schaatsen was. De natuur lijkt in de war.

Ook de koolmezen verkennen de omgeving op zoek naar broedplekken. Een vrouwtje begint aan een nieuw nest. Het getok en getik, hoorbaar in de keuken. Ik vertelde jullie er al eerder over.

Van ijs naar korte broek

Maar het is echt nog geen twee weken geleden dat ik op het ijs stond en nog geen week later liep ik in korte broek door het veld. De eerste kieviten duikelden in de lucht bij een strak blauwe hemel. Alles lijkt te vroeg en zelfs de eerste grutto's zijn gesignaleerd.

En ineens was het afgelopen dagen angstvallig stil. Ik hoorde geen werkgeluiden meer uit de nestkast.

In de voederbak van de kippen lag een dode koolmees. De kat likte verderop haar vacht schoon. De vogels zijn monogaam -ze hebben het broedseizoen één partner - maar het vrouwtje houdt de mannetjes in de buurt in de gaten en vreemdgaan is haar niet vreemd. Helaas ben ik te laat - of het voorjaar te vroeg - maar ik doe de kat meteen een bel om.

Vijftiende seizoen

De komende maanden brengen we weer met veel plezier spannende filmpjes en informatieve blogs en vlogs voor de kinderen in de klas en voor de vele kijkers thuis. Het vijftiende seizoen van Beleef de Lente is gestart. Ik hoop dat het koolmeesmannetje gauw een nieuw vrouwtje vindt en ik weer opschrik van het getok in de nestkast. En er net als vorig seizoen koolmezen uitvliegen.