De mooiste periode van het jaar: het ‘Beleef de Lente-seizoen’

Louis van Oort | zondag 26 februari 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 182x

Een jaar bestaat, zoals algemeen bekend, uit twee delen: het ‘Beleef de Lente-seizoen’ en het ‘niet-Beleef de Lente-seizoen’. Aan die laatste periode is na 7 maanden eindelijk een eind gekomen. We mogen weer helemaal los met 24/7 live in nesten van vogels kijken. Ook die hebben er enorm veel zin!

De bosuil bijvoorbeeld was alvast begonnen. Op 9 februari legde mevrouw bosuil een ei en bij dat ene ei is het gebleven. We mogen dus binnenkort een jong verwachten dat totaal verwend wordt. En dat is mooi, aangezien het vorig jaar vlak voordat de camera’s online kwamen helemaal mis ging, omdat de man het leven liet in een van de drie winterstormen.

Meer eieren op komst

Ook in andere nesten zijn de hormonen aardig aan het opspelen. Bij de kerkuil en de zeearend wordt druk gepaard, zodat we ook daar zeer binnenkort eieren mogen verwachten. Wie zei ook weer dat alle vogels in mei hun ei leggen?

Zoals ieder jaar zetten we eerst de camera’s online bij de soorten waar al de nodige activiteit is, ondanks dat het best nog even kan duren voordat de eieren komen. Dit jaar hebben we bijvoorbeeld weer camera’s bij twee slechtvalknestkasten: op de oude vertrouwde kast in Gemert moeten we wegens technische problemen nog heel even wachten, maar de kast op het Rijksmuseum, die vorig jaar voor het eerst bij ons te zien was, staat wél meteen online.

Bij de steenuilen is ook al veel te zien. De voortekenen zijn gunstig dat ze dit jaar daadwerkelijk in de nieuwe nestkast in Lichtenvoorde gaan broeden, waar ze vorig jaar helaas een ander plekje hadden gevonden voor hun nest.

Nieuwe locatie ooievaars

Een nieuwe nestlocatie mogen we dit jaar begroeten bij de ooievaars. En wat voor één! Een prachtig nest waar we mooi op kunnen kijken aan de rand van het Friese natuurgebied de Rottige Meente. Over het paar dat inmiddels is teruggekeerd op dit nest valt heel wat te vertellen. Je kunt er  alles over lezen op de ooievaarpagina.

Vijverweelde

En wie even wat anders wil dan een nest kan natuurlijk altijd terecht bij onze bosvijver. Het blijft een genot om daar dag in dag uit een heel scala aan vogelsoorten te zien drinken en badderen. Van pimpelmees tot appelvink en van roodborst tot keep. Zelfs ’s nachts is die camera interessant, want er kan zomaar een vos of een boommarter langskomen.

Het moge duidelijk zijn: Beleef de Lente 2023 kent een vliegende start! En dan heb ik het nog niet eens gehad over al die soorten die later in het seizoen nog online komen. Welke dat zijn?  Blijven kijken zou ik zeggen.

Hoe dan ook, heel veel plezier bij het leukste deel van het jaar, het ‘Beleef de Lente-seizoen’!