Binnenkort

Babybrenger (Caroline Walta)

Door Caroline Walta
STORK en Haagse Vogelbescherming

De loterij winnen?

Caroline Walta, STORK | zondag 24 maart 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1080x

Ga dan ooievaars kijken, want ik lees steeds dat ze geluk brengen. Zelf ben ik (nog) geen miljonair, maar wel een gelukkig mens. Waar komt het toch vandaan, dat de ooievaar brenger is van zoveel voorspoed?

Het is van alle tijden dat mensen verklaringen zoeken voor gebeurtenissen. Tegenwoordig zijn er uitgebreide studies en wetenschappelijke onderzoeken. Vroeger keken mensen naar natuurverschijnselen om uit te leggen waarom iets gebeurde. Of stond te gebeuren...

Denk aan de zwarte kraai als duistere voorbode en de witte duif als boodschapper van vrede. De symbolische betekenis van vogels kan verschillen per periode en per gebied, maar de ooievaar lijkt altijd en overal vooral bekend te zijn als brenger van voorspoed en geluk.

Laten we op zoek gaan naar de symbolische betekenis en een -in onze jaartelling- meer logische verklaring.

Voorbode van voorjaar en vruchtbaarheid

Na de koude winter met de donkere dagen komt de lente eraan. Nu weten we dat door te kijken op de kalender of naar de weersvoorspelling, maar eeuwen terug waren de vogels die terugkeerden van de trek de boodschappers. De ooievaar is daarin heel zichtbaar: in de winter ligt het nest er verlaten bij en in het voorjaar komt het letterlijk weer tot leven met de aanvoer van takken, paringen, eieren en kuikens.

Beschermer tegen bliksem en brand

Wie een ooievaarsnest op zijn dak koesterde, zou zijn pand nooit in vlammen zien opgaan.  Ten eerste wordt vermoed dat vogels bepaalde "aardstralingen" kunnen voelen. Deze stralen ontstaan op plekken waar onderaardse wateraders elkaar kruisen. Dit schijnt precies een punt te zijn, waar de bliksem vaak inslaat. Het schijnt dat ooievaars gevoelig zijn voor die stralen en op zo'n onheilsplek geen nest bouwen. Dus op een ooievaarsnest zou de kans klein zijn dat de bliksem inslaat.

Een tweede betekenis is waarschijnlijk  ontstaan doordat ooievaars in warme zomers hun jongen met water besprenkelen. In hun krop kunnen ze een flinke voorraad meenemen. Op het nest laten ze het water uit hun snavel lopen, wat eruit ziet als blussen.

Over de bloemetjes en de bijtjes

Door het taboe op praten over seks, is er van alles verzonnen om kinderen uit te leggen waar ze vandaan komen. Een bekende uitleg is, dat baby'tjes worden gebracht door de ooievaar. De vogel prijkt nog steeds op geboortekaartjes, een traditie die in ons land begonnen is met de aankondiging van de geboorte van prinses Juliana in 1909.

De ooievaar heeft in de tussentijd al heel wat prinsjes en prinsesjes bezorgd. Nog even geduld en dan ligt er ook nageslacht in de wieg op het stadhuis van Gennep.

Geboorte prinses Juliana 1909 (Regionaal Historisch Centrum Eindhoven)