Binnenkort

Door Bart Franken
Vogelbescherming

De lente en de (luister)vinken

Bart Franken | zondag 9 april 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 231x

De lente begint overal flink door te werken in het gedrag van vogels, ze weten hoe laat het is... En nu hebben we een mooi tafereeltje op beeld vastgelegd.
vliegende mannetjes vink.

De lente: je kent al die prachtige volzinnen wel. "De natuur schudt de jas van de winter van zich af" en "de natuur ontwaakt en bloeit helemaal op" en dat soort mooie beeldspraak. Nou... de lente is eigenlijk een groot voortplantingsfestijn van de natuur en we zagen er een mooie showtje van voor onze webcam.

Mannen denken maar aan één ding...

Terwijl een vrouwtje vink op haar gemak wat baddert en een slokje verkoelend water neemt, komt een prachtige mannetjes vink aanzetten. Dat zie je hier mooi gebeuren op Vijver Overzicht 10 vanaf [1:00]. Druk "dansend" en "zingend" probeert hij indruk te maken op het vrouwtje. Hopende dat hij met zijn ongekende charmes de (op het oog) ongeïnteresseerde dame voor zich kan winnen. Nu kan het zijn dat deze twee tortelduifjes (tortelvinken?) elkaar nog niet kennen, maar vinken zijn in principe redelijk trouw aan hun partner.

Vrouwen maken het nest. Dat doen ze met takjes, vezels, gras, mos, veertjes, haren en ander lekker zacht spul. Het mannetje is maar met één ding bezig. Zorgen dat het vrouwtje zijn nageslacht krijgt. En om daar zeker van te zijn, beschermt hij zijn territorium goed en gedurende een lang seizoen. Soms hebben vinken in één broedseizoen zelfs twee legsels.

Zang

Dat prachtige fluittoontje kan hij lang vol houden. De prachtige zang van vinken is te horen van februari t/m ongeveer oktober. Vinken verdedigen hun territorium vrij fel en dulden geen andere mannetjes in hun directe omgeving. Grote kans als je buiten gaat wandelen, dat je ergens een keer een vink hoort zingen. De mooie zang is goed te herkennen aan de kenmerkende 'vinkenslag' op het einde.

Kleurenpracht

Als je de vink hoort zingen, kun je hem vaak ook wel ergens vinden, mede dankzij zijn mooie kleuren. We hebben al verschillende vogels in prachtige kleuren voorbij zien komen op onze vijvercam. Ook de mannetjes vink in broedkleed hebben we nu mooi mogen aanschouwen. De mannetjes vink wordt in de broedtijd nog extra mooi. Het mannetje heeft in broedkleed een extra mooi oranjerode borst, felle oranje wangen en.. een grijs petje. De witte strepen op de vleugels maken het gekleurde vogeltje helemaal af. Klik hier als meer wilt weten over de vink of zijn zang wilt horen.

Luistervinken

Hoe het verder gaat met dit liefdespaar, laat ik aan jullie verbeelding over. Wellicht gaan we ze nog een keer samen voor de webcam zien. Je hoort de mannetjes vink in ieder geval regelmatig zingen als je de livebeelden bekijkt. Dus vooral lekker blijven luistervinken en geniet van de beelden.

~ Bart