De Huiszwaluwluisvlieg

Annelies Marijnis | vrijdag 26 april 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 945x

Het is wat! Kom je na een lang winterverblijf in Afrika terug in je "zomerhuis", wordt je belaagd door de huiszwaluwluisvlieg, de Stenepteryx hirundinis. De naam is een beetje verwarrend want goed vliegen als de meeste vliegen kan die niet. Hooguit een beetje zweven of springen.

Een foto heb ik helaas niet van dit beest maar een afbeelding is makkelijk op te zoeken in de boeken of op het internet. Ze hebben een plat lichaam om goed tussen de veren te kunnen lopen en zuigen bloed uit de zwaluwtjes om een ei te kunnen produceren. De vrouwtjes ontwikkelen de larve in hun lichaam en als de larve volgroeid is wordt ie gedeponeerd in een kier van het nest.

Een vrouwtje draagt maar 1 larve per keer in haar lichaam. De larve heeft de hele winter om zich in het nest te ontwikkelen en zodra de Huiszwaluw in de lente een nest komt inspecteren, springt de luisvlieg over op het lichaam van de zwaluw. En de cyclus begint opnieuw

Menselijke verhoudingen

De huiszwaluwluisvlieg in 8 tot 10 millimeter lang. De Huiszwaluw is maximaal 13 centimeter lang. Als je over menselijke verhoudingen praat, zou dit insect 11 tot 12 centimeter lang zijn en op het menselijk lichaam leven. Dit om een indruk te geven van de grootte van dit insect. Gelukkig leven er niet zo veel luisvliegen in een zwaluwnest. Hooguit een paar.

Huiszwaluw Alle Beleef de Lente blogs