De grote relatietest

Abe Moedt | zaterdag 24 april 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 502x

Het mannetje brengt het broedende vrouwtje wat lekkers te eten, we zagen het deze week in een filmpje. Het vrouwtje was erg blij met haar hapje, gaat koolmees liefde dus door de maag. Wat weten we over de relaties van koolmezen, en hoe staat het er bij ons Beleef de Lente stelletje eigenlijk voor?
Ons mannetje!

Het filmpje

Koolmezen kunnen in hun relaties redelijk bewuste keuzes maken. Ze kunnen meerdere jaren met dezelfde partner hun nest bouwen, maar sommigen zijn ook meer wispelturig met hun partner keuzes. Volledig monogaam zijn de mezen ook niet. Zo zou 13% van de meesjes een andere vader hebben dan degene die hen en hun moeder voedsel brengt. Wat ons Beleef de lente vrouwtje voor het leggen heeft uitgespookt kunnen we helaas niet uitvinden.

Niet door de maag

Een interessant onderzoek van de universiteit van Oxford heeft uitgewezen dat de koolmezen wel degelijk waarde aan hun relaties hechten. Door gebruik te maken van sluitende voedselbakjes konden zij uitvinden of koolmezen eten over hun partner zouden verkiezen. Dit deden ze vaak niet, een partner heeft namelijk een groot voordeel: De kans op voortplanting! Liefde gaat dus niet door de maag.

Het verleiden

Op het moment dat Koolmezen een partner gaan zoeken proberen de mannetjes de vrouwtjes te verleiden door te zingen. Ze zingen dan lager dan normaal, wat verleidelijk werkt. Verder kiezen de vrouwtjes hun partner ook op uiterlijk. Hierbij is de zwarte band op de borst belangrijk. Hoe breder hoe beter, dit laat namelijk zien of die in een goede conditie is. Bij ons mannetje komt de borststreep duidelijk naar voren, een goed teken!

Timing

Interessant is ook een onderzoek naar het moment wanneer een koolmezen stel samen komt. Hieruit bleek dat wanneer er eerder in de winter al een relatie ontstaat, er meer kans is dat de koolmezen langer samen blijven. Het moment van samenkomen kan zelfs invloed hebben op de leg. Ons Beleef de Lente vrouwtje heeft met haar 6 eieren er toch iets minder gelegd dan gemiddeld. Kan dit betekenen dat onze koolmezen relatief laat samen kwamen? We zullen het helaas nooit weten. Wat we wel weten is dat ze nu goed samen lijken te werken, en dat is mooi!

Een koolmees met een flinke stropdas!