naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Lepelaar

Kauw

Huiszwaluw

Voedertafel

Havik

Vierde kuiken gezien in achterste berkcamnest   *   Eerste jong koolmees uit het ei!   *   Derde lepelaarskuiken op het voorste berkcamnest   *   Eerste huiszwaluw gesignaleerd!   *   Ook vierde ei van kauw Dongen gaat verloren...

Door Hein Verkade

De eerste de beste....

Hein Verkade | zondag 7 april 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 34x

Het is zover, om even voor drie uur op deze mooie lentemiddag vloog de eerste Huiszwaluw hoog boven de kolonie in Noordwijkerhout. De vogels komen niet allemaal tegelijk aan. Dit hangt af van de conditie van de vogel en de timing .

De voorhoede is hier al, terwijl veel vogels nog aan de oversteek van de Sahara moeten beginnen.

Gemiddeld komen de mannetjes iets eerder terug dan de vrouwtjes. Zij kunnen dan de beste nestplaats kiezen. Dit zijn de macho’s in de kolonie. De voorhoede bestaat uit ervaren broedvogels die de trektocht al eerder hebben gemaakt. De jonge vogels van vorig jaar arriveren meestal iets later en moeten genoegen nemen met de plekjes die nog over zijn.

Nu maar hopen dat een van de eerste vogels voor het nest met de webcam kiest. Die vogels zijn de beste en hebben vaak een tweede legsel. Dan kan het wel eens een heel lang seizoen worden……. afwachten maar.

Huiszwaluw Alle Beleef de Lente blogs