Binnenkort

Binnenkort

Chaos compleet

Martin Vink, Vogelwerkgroep Gemert | zaterdag 17 maart 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 888x

Veel onrust rond de toren van De Mortel. Slechtvalken komen en gaan, gevechten bij mannen en vrouwen. Pa-ringen, 1 ring, 2 ringen, geen ringen, een dode, een manke, afgebeten pootringen en de toren heeft 4 ringen. Ik weet het ook niet meer........
V en M

Om een klein beetje duidelijkheid te geven eerst even een samenvatting van de afgelopen week.

Strijd beslecht?

Een week geleden waren er meerdere indringers in het territorium van M en V. Vele schijnaanvallen, daadwerkelijke aanvallen tot aan een dodelijke verrassingsaanval toe. Na een cam-inspectie van de vierde ring zagen wij een dode ongeringde vrouwelijke valk. Wie was de dader? Het vrouwtje met de oranje kleurring 7C? In ieder geval hebben wij vanaf dat moment het vrouwtje V niet meer gezien.
Het dode vrouwtje had veel letsel rond de nek, was nat maar ondanks het letsel en aangetaste verenkleed dachten wij met enige zekerheid te kunnen bevestigen dat het het vrouwtje V was.

Nieuwe vrouwen en mannen rond de toren

Territoriale vrouwtje van 2012 tot 2018 is gedood. Meerdere indringers proberen machtsovername nestplaats op de toren! Nieuwe paringen waargenomen maar met wie? Geen rust voor de nieuwe machthebbers. Eerste ei van 7C en M in april?

Tsja en nu is de chaos compleet!

Goede tijden, slechte tijden en de soap is nu echt begonnen.
Is het territoriale vrouwtje V echt dood of heeft de wederopstanding nogmaals plaatsgevonden? Herrinnert u zich nog het doodgewaande vrouwtje 2OR die na een jaar weer terugkeerde op de toren maar toen definitief sneuvelde door waarschijnlijk, ja ik word voorzichtig, het vrouwtje V.
Ik weet het nog niet zeker en ga er vooralsnog van uit dat V is overleden. Er zijn afgelopen week zoveel valken waargenomen met 1 ring, met 2 ringen, zonder ringen, man / vrouw. Was de vrouwelijke valk met 1 ring 7C en had ze haar oranje pootring zelf verwijderd? Daar kan ik kort over zijn: dat is nl. practisch onmogelijk of ze moet het juiste gereedschap bij zich gehad hebben. De vrouw met 1 zilveren pootring is dus echt een andere valk.

Het duveltje uit de oude doos

En toen kwam het duveltje uit het doosje, we willen het zo graag, V kwam zaterdag terug in de nestkast. Maar ik denk heel voorzichtig toch van niet! Was V namelijk de enige slechtvalk in Nederland die zonder ringen door het leven ging? Nee er vliegen er nog veel meer rond zonder ringen; ook bij Gemert, waar al twee jaar op rij een vrij broedgeval is in een hoogspanningsmast.
De gevonden dode vrouwelijke valk had een heel matgrijs bovenkleed, wat V ook had. Na de aanval is V niet meer waargenomen, toeval? Maar ja, 2OR hebben we ook een jaar niet meer gezien en was daar plotsklaps ook weer!
Maar bij 2OR was het simpel, code aflezen en er was duidelijkheid. V had geen ringen en het is dus allemaal veel moeilijker om vast te stellen of zij dood is of is wedergeboren.

Duidelijkheid!

Nee Duidelijkheid kunnen wij u niet geven. We kunnen van alles willen, hopen, denken en zeggen maar het blijft giswerk. Logisch redeneren kunnen we wel en dan is het met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat V toch echt dood op de vierde ring lag of ...
De dode diepgevroren slechtvalk is voor onderzoek overgedragen aan WSN. Misschien is het mogelijk om met het DNA van de jongen van 2017 en het DNA van de dode valk van 1 week geleden met zekerheid vast te stellen of het hier om V gaat.
Hier zijn waarschijnlijk hoge kosten aan verbonden en het is de vraag of wij dat wel willen weten?

Vogelwerkgroep Gemert