Binnenkort

Plaatsing nestkast

Door Martin Vink
Vogelwerkgroep Gemert

Broedhistorie slechtvalken De Mortel

Martin Vink, Vogelwerkgroep Gemert | dinsdag 14 maart 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1234x

De slechtvalken broeden in De Mortel, Noord Brabant op de 130 meter hoge zendtoren van Alticom. In de winter van 2004-2005 werd er door de Vogelwerkgroep Gemert een slechtvalkenpaartje gesignaleerd in het natuurgebied rond de toren.
Op 130 mtr hoogte een prooi eten

Het mannetje (PA) was geringd in Duitsland, het vrouwtje (MA) was ongeringd. Besloten werd zo snel mogelijk een nestkast te plaatsen, het slechtvalkenpaar nam al een dag later haar intrek in de nestkast.
In maart 2005 bleken er 2 eieren in het nest te liggen, waar 2 kuikens uit kwamen.
In 2006 (PA + MA) waren er 4 kuikens en ook zij vlogen succesvol uit.
In 2007 ging het minder soepel. Het vrouwtje (MA) legde 3 eieren, maar het paar werd gestoord door een indringster: een groot jong vrouwtje met ringnummer S2 uit België. Een week na het uitkomen van de 3 eieren kwam het tot het onvermijdelijke territoriale gevecht tussen het vrouwtje en de indringster, waarbij het vrouwtje (MA) verslagen werd. Het mannetje (PA) bleef daarna doorgaan met het voeden van de kuikens, maar de indringster (S2) graaide prooien weg als baltsprooi. Het jongste kuiken stierf helaas van honger. S2 verbaasde echter iedereen door uiteindelijk toch de voedingstaken over te nemen van het mannetje. De overgebleven 2 kuikens vlogen daardoor gezond uit.
In 2008 legde S2 haar eerste 4 eieren die allemaal uitkwamen. Ook PA was weer van de partij en de kuikens groeiden voorspoedig op en vlogen allemaal veilig uit.
PA en S2 brachten in 2009 hun tweede broedsel groot. De jonge valken zijn begin juni aan de eerste vliegoefeningen begonnen en eind juli waren ze vertrokken en op zoek naar een eigen territorium.
Ook in 2010 kwam het paar weer tot broeden. Medio maart werden weer 4 eieren gelegd. Eind april kropen vervolgens 4 kuikens uit het ei waarvan er drie gezond en wel de nestkast hebben verlaten.
In 2011 zijn drie kuikens uit het ei gekropen en zijn begin juni succesvol uitgevlogen. Daarna sloeg het noodlot toe: het vrouwtje S2 werd net na het broedseizoen neergeschoten. De complexe vleugelbreuk werd succesvol hersteld door Dr. Coroline Hommers en Dr. Dirk Riemersma maar na een lange revalidatie sloeg het noodlot in oktober 2012 opnieuw toe, vlak voor haar vrijlating werd het vrouwtje S2 besmet door de groene vleesvlieg en overleed 24 uur later.
In 2012 was het nog steeds aanwezige mannetje PA naarstig op zoek naar een nieuwe partner, diverse vrouwtjes probeerden de plaats van de overleden slechtvalk S2 over te nemen en uiteindelijk nam het vrouwtje 2OR uit Duitsland haar positie over. Zij legde uiteindelijk 3 eieren maar werd tijdens het broedden aangevallen door een vreemd ongeringd nieuw vrouwtje (VV).
Na deze fatale confrontatie werd 2OR niet meer waargenomen en was waarschijnlijk overleden aan ernstige verwondingen die zij bij de gevechten met VV had opgelopen. Het vreemde vrouwtje (VV) nam haar plek over. Het mannetje (PA) heeft nog tevergeefs geprobeerd de eieren te bebroedden maar uiteindelijk kwamen deze niet meer uit en vlogen er dat jaar geen jongen uit.
PA en het nieuwe vreemde vrouwtje (VV) waren nu het nieuwe koppeltje en zaten in maart 2013 volop in het paringsritueel toen opeens het dood gewaande vrouwtje 2OR na een jaar van afwezigheid plotseling weer op het strijdtoneel verscheen. Na hevige territoriale gevechten zagen we het vrouwtje VV niet meer en paarde het mannetje (PA) er lustig op los met 2OR. Maar na ruim een week was het verdreven vrouwtje VV weer terug en het oude mannetje PA moest voor de derde keer aan zijn paringsdriften voldoen. Het vrouwtje VV legde begin april 3 eieren die allen uitkwamen en waarvan twee jongen succesvol uitvlogen. Het wederom verdreven vrouwtje 2OR werd in mei dood aangetroffen op één van de ringen van de toren.
Het broedseizoen 2014 verliep redelijk rustig, weinig indringers en het onervaren vrouwtje VV begon aan haar tweede broedsel met PA. Het vrouwtje legde 4 eieren die allen uitkwamen. VV was net zo als in 2013 nog steeds uiterst zorgzaam voor haar vier jongen. Twee jonge mannetjes en vrouwtjes vlogen in 2014 succesvol uit.
In 2015 vormden PA en het vrouwtje VV nog steeds een paartje in De Mortel maar in dit jaar verscheen er een vreemd mannetje (VM) die na territoriale gevechten de plaats van het oude mannetje PA overnam. Welk mannetje welk van de vier eieren bevruchtte is niet bekend maar uiteindelijk vlogen er vier jongen uit die door VV en VM zijn grootgebracht.
In 2016 vormden VV en VM nog steeds een paartje en brachten ook dat jaar vier jongen groot.
Dit broedseizoen heersen het vrouwtje en het mannetje nog steeds in het luchtruim rondom de toren van De Mortel en proberen zij ook dit jaar indringers uit hun territorium te houden.
Statistieken
Vanaf 2005 tot en met 2016 zijn er nu 12 broedsels geweest waarin 43 eieren zijn gelegd, waarvan 39 zijn uitgekomen en 36 jongen succesvol zijn uitgevlogen. Van deze 12 broedsels is één broedsel mislukt (2012, 3 eieren). Gemiddeld genomen zijn dat 3,58 ei p/jr, aantal jongen 3,25 en 3,0 succesvol uitgevlogen.

Slechtvalk S2 2007-2013