Binnenkort

Binnenkort

Broed-weetjes

Bernice Sepers | donderdag 18 april 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 983x

De afgelopen dagen zien we op de webcambeelden twee broedende vrouwtjes en twee druk voerende mannetjes. Af en toe zien we ook de eieren. In het kader daarvan leek het mij wel leuk om wat gerelateerde weetjes te geven.

Gevlekte eieren

Zoals we af en toe kunnen zien zijn de eitjes wit met bruinrode vlekken. Er is veel variatie in de locatie, het aantal en de grootte van deze vlekken. De eieren binnen een nest lijken qua pigmentatie sterk op elkaar, dus wanneer je eieren uit twee verschillende nesten vergelijkt zie je duidelijke verschillen. Ik ga binnenkort eens de eieren van koolmees1 met koolmees2 vergelijken!

Op en af

De koolmeesvrouwen houden de eitemperatuur tijdens het broeden overdag op ongeveer 35 à 36 graden Celcius. Dit doen zij door ieder half uur van de eieren af te gaan en het broeden na ongeveer tien minuten te hervatten. De exacte duur is afhankelijk van de luchttemperatuur. Als het kouder is zullen de vrouwen wat langer op de eieren blijven zitten en minder lang pauze nemen. Een langere periode van de eieren af wordt meestal gevolgd door een langere periode op de eieren.

Taak voor de mannen

De vrouwen zijn er dus maar druk mee, met dat broeden. Dit kan er soms toe leiden dat de vrouwtjes maar drie uur per dag hebben om eten te zoeken. Vandaar dat het zo belangrijk is dat de mannetjes voedsel komen brengen en dit doen zij gelukkig heel goed. Gemiddeld brengen mannetjes zo’n 7 keer per uur voedsel. Er is wel veel variatie, dus het kan heel goed dat een mannetje in de ochtend veel voedsel brengt, maar in de middag amper te zien is. Ziet u dit ook bij onze koolmezen terug?

Gosler, A. 1993. The great tit. Hamlyn species guides. Hamlyn.