Binnenkort

Broed-update

Jennifer Romeijn | donderdag 4 mei 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 133x

Vrouw koolmees broedt nu bijna een week. Tijd voor een update.

Op vrijdag 28 april legde vrouw koolmees het vijfde ei in het nest. Vijf eieren vond ze blijkbaar een mooi nestje, want daarna startte ze met broeden. Zoals eerder al gemeld werd, broedt een koolmees ongeveer twee weken. We verwachten de eerste kuikens dus rond 12 mei!

In deze broedtijd zit vrouw koolmees op de eieren. Ze zal de eieren ook regelmatig keren, om ze zo gelijkmatig van alle kanten warm te kunnen houden. En wat doet man koolmees in deze periode? Hij verdedigt buiten het territorium en brengt hapjes naar het vrouwtje.

Ongewenste pimpelmees

Momenteel lijkt het broeden redelijk rustig te gaan, er gebeuren weinig gekke dingen. Afgelopen zondag was er echter opeens ongewenst bezoek aan de deur. Rond het middaguur kwam er een pimpelmees kijken. Daar was vrouw koolmees niet van gediend! Vanuit de nestkast klapperde ze hevig met haar vleugels, waardoor de pimpelmees werd afgeschrikt. De beelden kun je bekijken in deze clip.

Vroege Vogels

Afgelopen zondag, op 30 mei, mocht ik in de uitzending van Vroege Vogels Radio vertellen over ‘onze’ koolmezen! Dat was heel spannend om te doen, maar ook erg leuk. Presentator Menno Bentveld stelde me vragen over de koolmezen van dit seizoen, en over de ‘pimpelmezenkraak’ uit 2022. Het fragment kun je hier terugluisteren (vanaf 0.22.34 minuten).

Vrouw koolmees en de vijf eieren