naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Kauw

Huiszwaluw

Voedertafel

Lepelaar

Geen broedsel

Havik

Vandalen? Of gewoon slimme vogels..   *   Derde zwaluwjong redt het ook niet...   *   Voor alle vaders❤️   *   Aan tafel bij de ooievaars   *   Seizoen lepelaars, in 5 minuten

Door Bernice Sepers
NIOO-KNAW

Bedelende vrouwtjes

Bernice Sepers | woensdag 10 april 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 73x

De afgelopen dagen heb ik buiten veel bedelende koolmeesvrouwtjes gehoord. De eerste keer was ik nogal verbaasd, want deze bedelroep lijkt erg op die van net uitgevlogen jonge koolmezen. Jonge koolmezen in april, huh??

Bedelroep

Uitgevlogen koolmezen worden nog zo’n twee weken door de ouders bijgevoerd en in die periode bedelen de jongen om voedsel. Dit geluid ben ik wel gewend, maar blijkbaar doen de vrouwtjes dit dus al in april. Een vrouwtje zet haar mannetje zo aan tot voeren. Als zij eenmaal op de eieren gaat broeden, heeft ze weinig tijd om voedsel te zoeken. Daarom is het heel handig dat haar man dan alvast weet dat hij haar af en toe een spinnetje of rupsje moet voeren.

Geluidjes rond de nestkasten

Dit gedrag herhaalt zich dus bij de nestkast, zeker als een vrouwtje aan het broeden is. Misschien heeft u onze mannetjes al zachte geluidjes horen maken wanneer zij bij de nestkasten aankomen. De vrouwtjes antwoorden met bedelgeluid. Vaak probeert een koolmeesman, zeker midden op de dag, om het vrouwtje uit de kast te lokken door zachtjes te zingen. Vervolgens gaan ze samen op zoek naar voedsel en zal hij haar af en toe voeren*. Heeft u dit gelok al kunnen waarnemen?

Broed- en legpauze?

In de eerste koolmezenkast liggen momenteel minimaal zes eieren. Op het moment dat ik dit schrijf is de vrouw aan het broeden. In de tweede koolmezenkast liggen momenteel minimaal 6 eieren. In een vorige blog schreef ik dat koolmeesvrouwtjes het broeden vervroegen als het ineens erg warm wordt, maar het tegenovergestelde is ook waar. Het wordt erg koud de komende dagen, zeker ’s nachts. Het is afwachten hoe onze koolmezen hierop reageren, maar dit levert mogelijk broed- en legpauzes op. Het is dus mogelijk dat koolmees 1 het broeden op een laag pitje zet en koolmees 2 eventjes geen eieren meer legt. Dit is allemaal geen probleem, het is juist heel verstandig van deze vrouwen om te wachten totdat het warmer wordt. Warmer weer betekent meer voedsel en minder kans op onderkoeling van de kuikens. Prima keuze dus, maar we zullen zien of onze koolmeesvrouwtjes hier ook zo over denken.

* met dank aan Piet de Goede, NIOO-KNAW