Binnenkort

Uitgevlogen

Kijken, kijken, niet kopen...

Bernice Goffin | zondag 20 maart 2022 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 290x

Vooral man merel lijkt nog interesse te hebben in de schedel, maar vrouw is uiteindelijk degene die beslist waar ze haar nest bouwt. En helaas voor ons lijkt dat momenteel op een andere plek te zijn. Toch is er nog hoop dat we dit jaar broedende merels voor de camera kunnen zien.
Foto van Shutterstock

Verhuist naar de taxus

Oplettende kijkers hebben het misschien al gezien: bij de vijver is een merelvrouw bezig geweest met het verzamelen van nestmateriaal. Maar de schedel blijf leeg! De tuineigenaar heeft gezien dat onze merelvrouw druk aan het bouwen is in een nabije taxusstruik. Het nest lijkt al bijna af te zijn.

Een moeilijke keuze

De keuze van de merelvrouw is merkwaardig, want toen ze vorig jaar twee keer in de taxus nestelde ging het daar beide keren mis. Maar wij kunnen natuurlijk niet volledig doorgronden waar ze haar keuze op baseert. Misschien is het in de dichte taxusstruik makkelijker om het nest uit zicht te verstoppen. Het nest zal dan niet gauw ontdekt worden door vogels die wel een mereleitje lusten, zoals de gaai of de ekster. Een nadeel van de struik is echter dat deze wel bereikbaar is door zoogdieren, die het nest ook op geur kunnen vinden. Vorig jaar is het nest van de merels waarschijnlijk twee keer leeggeroofd door een kat. Die kan dan weer niet bij de schedel.

Geduld is een schone zaak

Laten we voor de merel hopen dat het dit keer wel goed gaat in de taxus. Helaas zal dat betekenen dat we voorlopig geen nest op de schedel zullen zien. Maar de hoop is nog niet verloren: merels maken vaak wel drie nesten per jaar. Onze merels kunnen later in het voorjaar dus zeker nog terugkeren naar de schedel. We houden het met z’n allen goed in de gaten en hopen dat bij het tweede of derde nest de keuze toch op de schedel zal vallen!

Foto Martin Hierck