Binnenkort

Uitgevlogen

In de startblokken!

Bernice Goffin | zondag 15 maart 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 739x

De koolmezen zijn nog iets minder gretig om aan een nest te beginnen dan bijvoorbeeld de bosuil of de slechtvalk. Ze willen eerst toch echt beter weer. Maar dat zit er nu aan te komen, dus maandag (precieze tijd nog onbekend) gaan ook wij los!
Oude kast, zelfde locatie in Dongen

Bekende locatie

Vaste kijkers zullen de locatie van de koolmezenkast gelijk herkennen: hij hangt namelijk op dezelfde locatie als de voorgaande jaren. Ook dit jaar zijn we dus weer op het erf van Peter in Dongen. Vorig jaar hadden we hier een prachtig seizoen met veel uitgevlogen jongen. Of de koolmezen dit jaar weer voor deze kast kiezen is nog niet zeker: koolmezen zijn niet zo trouw aan hun nestplaats als bijvoorbeeld de slechtvalk en de ooievaar. Misschien zijn er nog wel andere geschikte nestplaatsen in de buurt. Maar toch zijn er hoopvolle voortekenen!

Verkenners

Er zijn al meerdere keren verkennende koolmezen gesignaleerd bij en in de kast. Het lijkt om een koppeltje te gaan, goed nieuws dus! Het mannetje zoekt mogelijke nestplaatsen in zijn territorium, zoals deze nestkast, en onderwerpt ze aan een uitgebreide inspectie. Ziet alles er in orde uit? Dan roept hij het vrouwtje erbij en neemt zij ook een kijkje in de nestplaats. Zij beslist uiteindelijk waar het nest gebouwd gaat worden. Wanneer ze begint met het aanvoeren van nestmateriaal is de beslissing gemaakt. Hopelijk voldoet onze mooie villa met camerabewaking voor het vrouwtje!

De koolmezen wachten nog even mooi lenteweer af en laten zich nu dus nog niet zo vaak zien. Wil je de grootste kans hebben om ze toch even te kunnen zien? Kijk hier dan eens in de ochtend. Veel vogels zijn op hun actiefst in de ochtend, zo ook onze koolmees. De natuur laat zich moeilijk voorspellen, maar wanneer het weer verbetert zouden we meer activiteit bij de nestkast moeten gaan zien. Ik heb er in ieder geval al erg veel zin in! Jullie ook?

Even inspecteren...