Binnenkort

Zet je schrap, we gaan het beleven!

Meino Zondervan, It Fryske Gea | dinsdag 19 februari 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1046x

Hallo liefhebbers, zet je schrap! We gaan het beleven. Beleven of er een strijd ontstaat tussen de havik en zeearend. Beleven wie van de rovers het webcamnest gaat gebruiken om zich voort te planten. En beleven hoe die voortplanting zich ontwikkelt. Wie denk jij dat er op de horst plaatsneemt?

Kriebelbeestjes in je bed

Goed nieuws! De hoofdrolspelers van afgelopen jaar zijn alweer in de buurt. En dan gaat het niet over het ene haviksjong dat toen uitvloog. Jonge haviken zoeken namelijk een eigen territorium in een straal van 18 kilometer vanaf het ouderlijk nest.  Nee, er hebben zich al volwassen haviken gemeld op het nest, druk slepend met takken. Het lijkt om hetzelfde paartje te gaan als afgelopen jaar. Het blijft uiteraard nog wel de vraag of het nest überhaupt in gebruik wordt genomen, want als het nest miegelt van de kriebelbeestjes (parasieten) dan bouwen ze in een mum van tijd elders een nieuw nest, zodat het broeden en de kroostverzorging plaatsvindt op “schoon beddengoed”. Een tweede webcam is op een slordige 30 meter vanaf het nest geplaatst: de plukplaats van de havik. Dit kan spectaculaire beelden en informatie opleveren dus zet je schrap!

Opgekalefaterd liefdesnest

De zeearenden hoor je af en toe roepen op de achtergrond, evenals buizerds die zich ook in hetzelfde perceel dreigen te vestigen. De strijd tussen de havik en zeearend was afgelopen jaar een heet hangijzer. Wordt dat het dit jaar ook of is het al beslecht? Vanuit het veld is te zien dat de zeearenden drukdoende zijn met hun nest van verleden jaar. In de dunne dode boom hebben ze het uitgezakte nest opgekalefaterd. “Is dit wel zo verstandig meneer en mevrouw arend? Als ik jullie was, zou ik een ander nest kiezen en ik weet ook wel welke.”

Zet je schrap beste kijkers. De hoofdrolspelers hebben zich gemeld. Wordt het een herhaling van zetten, zoals Sip in zijn samenvatting van het vorige seizoen in de openingsblog schreef, of wordt het een geheel nieuw avontuur? We gaan het beleven!

Meer weten over blogger Meino Zondervan >>