Binnenkort

Het leven gaat niet altijd over rozen

Pieter van den Assem | maandag 14 mei 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1027x

Op 13 mei werd in heel Nederland Moederdag gevierd. Ma en pa kauw beleefden het helaas als een minder gezellige dag. Het één-na-laatste kuiken is helaas overleden, waarschijnlijk doordat er onvoldoende voedsel is aangevoerd.
Het toekomstbeeld van het kuiken, een puberende kauw. (Foto : Frank Trommelen)

Een sombere Moederdag

Het begon allemaal zo mooi, vijf prachtige eieren in een warm nest die met liefde werden verzorgd. Stuk voor stuk hebben we kunnen genieten van hoe de kuikens zichzelf uit het ei pikten en binnen enkele dagen met hun gesperde bekjes schreeuwden naar voedsel. Helaas kwam de realiteit snel naar boven, van 5 gesperde snaveltjes naar 4, naar 3, naar 2, naar 1, het nest werd steeds stiller. Nog één kuiken in het nest van de kauwen, het is en blijft nu eenmaal de natuur waarbij de hoofdregel geldt ‘Survival of the fittest’. In het vorige blog van Ronald werd verteld dat het nog wel een tijdje zal duren voordat het kuiken op zijn ouders gaat lijken.

Rouwen vogels net als mensen?

Het is moeilijk om het gedrag van vogels te bestuderen of te interpreteren. Als mens zijnde gaan we er vaak vanuit dat vogels dezelfde gevoelens als wij hebben en tonen, zoals verdriet, blijdschap enzovoorts. We weten van vogels niet wat ze denken; ze tonen verschillend gedrag wanneer hun kuikens zijn doodgegaan. Veel vogels laten weinig verdriet blijken over een gestorven kuiken, ze beseffen het simpelweg niet of er is geen tijd voor; ze hebben tenslotte nog andere kuikens om op te voeden. Bij vogels die één kuiken grootbrengen, zoals de keizerspinguïn, wordt bij het sterven van hun enige kuiken soms ‘rouwgedrag’ getoond, waarbij ze het levenloze kuiken nog warm proberen te houden.

Soms vertonen vogels wel 'rouwgedrag' als hun partner of een volwassen soortgenoot overlijdt, kauwen vormen hierop geen uitzondering. Zo heb ik wel eens meegemaakt dat een partner van een koppeltje eksters overleed, de ekster die toen nog in leven was, zat dagenlang in de buurt van de overleden ekster luidkeels te schreeuwen.

Hoe nu verder?

Nu het laatste kuiken over is bij de kauwen zal het alle aandacht krijgen van de ouders. Al het eten wat binnen wordt gebracht zal door het kuiken verorberd worden. Het kuiken zal dan ook gestaag doorgroeien en hiermee de overlevingskans voor zichzelf vergroten. Het voer dat aangeleverd wordt door man kauw betreft vooral insecten. In deze voedselbron zitten veel eiwitten die essentieel zijn voor de groei. Het overgebleven kuiken groeit als een kool en hopelijk zien we hem over een aantal weken de nestkast uitvliegen, kijkt u ook mee?

Kauw Alle Beleef de Lente blogs