Binnenkort

Binnenkort

Een koude start

Peter de Vries, NIOO | zaterdag 17 maart 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 826x

Terwijl ik dit schrijf waait buiten een koude wind over de velden. Het leek even lente te worden, maar nu lijkt niets minder waar. En toch gaat het lente worden, daar is - gelukkig maar - niks tegen te doen.

Het vorige weekend was de lente buiten wel echt te beleven. Het was heerlijk weer en uit de wind kon je al lekker in de zon zitten. De Grote Lijsters waren aan het zingen, Kieviten buitelden boven de velden en de Grote Bonte Specht roffelde bijna aan een stuk door. De eerste Zwarte Roodstaart zat op het dak van mijn huis; kortom lente!

Schijn bedriegt

Kijk ik nu naar buiten dan lijkt het wel weer winter geworden. Het is rond het vriespunt en je kan bijna echt zien dat het buiten koud is. Maar vergis je niet, schijn bedriegt. Het is voor de meeste vogels echt lente. De afgelopen week hebben de onderzoekers van het NIOO hun eerste rondes in het bos gelopen. De eerste controle van de vele nestkasten die wij hebben hangen. En wat blijkt, in een aantal kasten zijn de Koolmezen al heel voorzichtig begonnen met nestbouw. Een beetje mos op de bodem geeft dit aan. Nu het  kouder is geworden zal die nestbouw wel even stoppen, maar zodra het wat warmer gaat worden gaan de Koolmezen vrolijk verder met het bouwen van hun nesten.

Spannend

Dit jaar gaan wij samen met jullie de Koolmezen-lente beleven. Gisteren om ongeveer kwart voor negen 's morgens is de camera live gegaan. Hoe deze lente gaat verlopen is voor iedereen nog een grote vraag. Gaat het weer lukken, kiest dit jaar ook weer een Koolmees deze kast uit om daar te gaan nestelen? Spannend gaat het zeker worden, en samen gaan we de lente beleven!