Binnenkort

Binnenkort

huismus geïnteresseerd in een nest

Door Arda van der Lee
STORK

Nest met inwoning

Arda van der Lee, STORK | woensdag 7 maart 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 965x

Regelmatig zijn er duiven en kauwen te zien bij en op het nest. Duiven gebruiken het als uitkijkpost, kauwen willen nog wel eens een tak pikken. Maar niet altijd wordt er geruzied om nestmateriaal, ooievaarsnesten bieden inwoning aan allerlei soorten vogels.

Elk jaar brengt het paar tijdens het hele broedseizoen enthousiast nieuwe takken aan, zodat na jarenlange bewoning de hoogte van een nest 1-2 meter kan bedragen. De nesten kunnen zo wel honderden kilo's zwaar worden. Zo'n groot nest is erg aantrekkelijk voor andere vogels. Als onderhuurders zijn winterkoning, spreeuw, huismus, ringmus en zelfs torenvalk bekend. Deze soorten leven in alle rust naast de hoofdbewoners.

Nijlganzen
Ooievaarsnesten zijn ook in trek bij nijlganzen, ze krijgen het soms zelfs voor elkaar om de ooievaars te verdrijven. De nijlgans broedt vaak in bomen, graag in grote nesten van andere vogels, in de vork van boomstammen of tussen dichte vegetatie. Het nest wordt gemaakt met takken en twijgen,  zo'n kant-en-klaar nest op een paal is daarom zeer aantrekkelijk. Zo hoog boven de grond is voor de jonge gansjes geen enkel probleem, ze duikelen als ééndagskuiken naar beneden zonder iets te breken.

Onderhuur
Krijgt ons genneps paar dit jaar ook onderhuurders? We gaan het zien. dat het nest aantrekkelijk is, is duidelijk. ooievaars uit de buurt zouden het graag een bezoekje brengen, om een tak te pikken of het hele nest in te pikken? Maar ze krijgen geen kans, het nest wordt door de rechtmatige eigenaars fel verdedigd.

STORK