Binnenkort

Binnenkort

Vechtende gierzwaluwen

Jochem Kühnen | woensdag 24 mei 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 152x

Onlangs was er een derde Gierzwaluw in de nestruimte. Er werd gevochten om het nest te verdedigen. Gevechten komen vaker voor bij gierzwaluwen en kunnen er een stuk heftiger aan toe gaan!

Korte pootjes

Er wordt vaak gezegd dat gierzwaluwen korte pootjes hebben, soms is zelfs de indruk dat de pootjes zwak zijn omdat gierzwaluwen ze niet veel zouden gebruiken. De mensen die wel eens een Gierzwaluw in de hand hebben gehouden zullen dit met klem kunnen weerleggen. De pootjes zijn zeer krachtig en voorzien van scherpe nagels. Met vier tenen die naar voren wijzen (de meeste vogels hebben er drie naar voren en eentje naar achteren) kunnen gierzwaluwen niet gemakkelijk lopen. Maar met de poten kunnen gierzwaluwen goed hangen aan een ruw oppervlak, bijvoorbeeld voor een eerste inspectie van een potentiële nestruimte.

Territorium

Gierzwaluwen worden wel sociale of koloniebroeders genoemd. Ze vliegen vaak in groepen rond en kunnen dicht bij elkaar nestelen. De ruimte waarin wordt genesteld is een zeer streng bewaakt stukje territorium. Gierzwaluwen weten deze ruimte jaar na jaar feilloos te vinden en komen helemaal vanuit hun overwinteringsgebieden in Afrika naar dit ene plekje terug. Enorm belangrijk voor ze dus en het verdedigen waard!

Heftige gevechten

Wat we hier bij Beleef de Lente zagen (zie deze clip) was gelukkig maar een kleine impressie van een gevecht. Doorgaans gaat het er heftig aan toe, gevechten duren geregeld uren lang. De vogels grijpen elkaar bij de poten en er volgt een krachtmeting en pogingen de ander naar de uitgang te werken. Hierbij kunnen de scherpe nagels voor verwondingen zorgen. Dat kan tot wat vrijkomend bloed leiden, maar ook tot ernstige wonden of, in extreme gevallen, de dood. Een vogel kan ook ten onder gaan aan uitputting, bijvoorbeeld pas als deze door de overwinnende vogel de nestruimte uit gewerkt is en uitgeput op de grond beland (daar vaak al snel ten prooi vallend aan één van de vele loslopende huiskatten).

Overleven en voortplanten

Het zijn dus vogels met een pittig karakter. Dat maakt ze indrukwekkend in hun vlieggedrag, de toewijding aan de ander en de nestplaats, maar dus ook in hun gevechten. Het hoort allemaal bij het leven van de Gierzwaluw, waarbij elke vogel probeert te overleven en zich succesvol probeert voort te planten. En daarbij wens ik ze het allerbeste!

Gierzwaluw Alle Beleef de Lente blogs