Binnenkort

Binnenkort

Mannen komen van Venus en vrouwen van Mars

Mark Hessels | vrijdag 5 mei 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 148x

Toch ? Of was het nou andersom ? De kerkuilen kijken een beetje meewarig naar onze discussies over gender en al dan niet non-binair zijn. Zij hebben al heel lang geleden ontdekt dat een andere invulling ook best zo zijn voordelen kan hebben.
Paar voorbeelden van de verschillen tussen volwassen mannen en vrouwen kerkuil (bron: Handleiding voor beschermers)

Houd je vast

Terwijl ons kerkuilgezinnetje zich om de dag rustig verder uitbreidt hebben wij even tijd om het te gaan hebben over omgekeerd seksueel dimorfisme……. (korte stilte, gewoon rustig door blijven ademen)……. of heel eenvoudig gezegd; waarom zijn bij de kerkuilen de mannen kleiner dan de vrouwen ? Het gaat eigenlijk om alle verschillen tussen beide geslachten, maar voor nu houden we het even bij afmeting en gewicht (het is al lastig genoeg).

Bij veel soorten is het gemiddelde mannetje groter dan het gemiddelde vrouwtje. Toch zijn er een aantal soorten (zoals o.a. uilen en een aantal roofvogels), waarbij dat juist andersom is. Omdat in de natuur zoiets belangrijks bijna nooit per ongeluk gebeurt, is er vast wel een reden voor. Bijna altijd heeft dat zijn oorsprong in de onderlinge taakverdeling

Hoe groot zijn die verschillen dan ?

Nou dat valt bij kerkuilen nog wel mee. Bij sommige andere soorten kan het vrouwtje tot wel 2x zo groot en zwaar zijn als het mannetje, maar bij kerkuilen hebben we het over 5-10% verschil. Er is ook nog best een grote overlap tussen de twee, waardoor grote mannetjes nog steeds groter zijn dan kleine vrouwtjes, maar gemiddeld gezien zijn de vrouwen groter en meestal ook zwaarder. Zie ook de grafieken hierboven, als voorbeeld.

Maar waarom dan ?

Zoals ik al zei is de oorzaak voor dit soort verschillen heel vaak te vinden in de onderlinge taakverdeling. Om heel eerlijk te zijn, weten we de exacte oorzaak nog niet zo heel goed, maar de meest waarschijnlijke reden bij de kerkuilen is dat de prooien vaak vrij ver van de kast af worden gevangen. Vooral tijdens de broedtijd betekent dat dat het mannetje per nacht grote afstanden aflegt om al die prooien de kast in te krijgen en bij vliegen telt elke gram aan eigen gewicht. Hoe lichter hij zelf is hoe minder energie het op en neer vliegen kost. Want hoe meer hij eet om zelf op conditie te blijven, hoe minder er over blijft voor in de kast.

Bijkomend voordeel voor zwaardere vrouwtjes is dat zij wat makkelijker extra reserves vasthouden en dat is in de periode van eileg, waarbij het lichaam hard aan het werk moet in de kast ook wel erg handig.

En meer een bijkomend gevolg dan een oorzaak, is dat het vrouwtje daardoor ook vaak net iets sterker is en dat hebben we in de afgelopen jaren al een aantal keer kunnen meemaken. Als er echt serieus geknokt moet worden rondom de kast zien we eigenlijk vaker onze stoere V erop afstuiven, terwijl M de situatie van een afstandje aankijkt.

En wat heb je nu geleerd ?

Je hebt in ieder geval weer een moeilijk woord bijgeleerd, kijk dat neemt niemand je meer af. Je kunt ook, als je in een vervelend gesprek verzeild geraakt bent tegen iemand zeggen dat hij/zij zich wel erg omgekeerd seksueel dimorfistisch gedraagt. Grote kans dat het gesprek dan heel snel over is 😅.

Je snapt bovendien hopelijk weer iets meer van die complexe wereld van de dieren om ons heen en dat helpt met je blijven verwonderen hoe complex het in elkaar zit en hoe ontzettend weinig wij er eigenlijk pas van weten.

En tot slot kun je misschien iets makkelijker accepteren waarom jij als man altijd de krat bier moet sjouwen bij het boodschappen doen. Had je maar een grotere en sterkere vrouw moeten zoeken, zoals onze slimme M kerkuil heeft gedaan.

Ieder zijn/haar rol; V broedt, M blokkeert ons uitzicht....