Binnenkort

Binnenkort

If you like it then...

Bart Franken | maandag 3 april 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 191x

you should have put a ring on it... Dus dat gaan we doen!

"Queen" Beyoncé zong het heel terecht, maar had wellicht een iets andere bedoeling met "if you liked it, then you should have put a ring on it!" Maar wij vinden onze Bosuilen leuk, ons kuiken wordt massaal geliked, zowel op onze site als op social media. En eerlijk is eerlijk, ons uilskuiken is een schatje.

"Wacht even Bart... Wát gaan jullie doen met dat kuiken?!?"

Jaja, we gaan deze prachtige vogel een ringetje geven. Al jaren worden de bosuilnesten in de omgeving van onze kast door ervaren vogelringers jaarlijks gecontroleerd op de aanwezigheid van eieren en kuikens. Zo komen we van de populatie bosuilen in deze regio meer te weten over het wel en wee van deze soort. Want tja, niet bij elke nest hangt zo'n sjieke apparatuur als hier. Als de ringers een goede inschatting kunnen maken wanneer de kuikens een bepaalde grootte en leeftijd hebben, gaan ze de kuikens voorzien van een ringetje met een unieke code. Door deze ring kunnen we de uilen volgen (bij terugvangst of vondst van een dode vogel). Dit levert waardevolle data op voor deze soort waarmee we de kennis over deze vogels kunnen vergroten. Zo hebben we inmiddels de jongen van voorgaande jaren uit deze kast ook op meerdere plekken terug gevonden. Een vogel uit onze kast uit 2014 werd in 2017 weer in een andere kast terug gevangen en had op dat moment 3 jongen!

"Oké Bart, maar hoe wordt dit dan gedaan??"

Ik snap wel dat jullie dan benieuwd zijn hoe dit gebeurt. Onze ringers starten (nadat ze voorzien zijn van een lekker warm bakje koffie met Limburgse vlaai door Jan en zijn vrouw) met het klaar leggen van al het materiaal. Daarna gaat de ladder om hoog, want die kast hangt niet op een metertje of twee. Het kuiken wordt uit het nest gehaald en in een speciale draagtas mee naar beneden genomen. Daar gaan we het kuiken wegen, de vleugellengte opmeten en andere bijzonderheden die we tegenkomen. Daarna krijgt de vogel een prachtig metale ringetje om de poot (niet te strak zodat de poot goed kan groeien) en vanaf dat moment heeft het uilskuiken een "naam" (nummer). Daarna wordt het kuiken zo snel mogelijk weer terug de kast in gebracht.

"Mooi, maar wanneer gaat dat gebeuren dan en wat krijgen wij er van mee?"

Jaja, die vraag zag ons team vandaag al meerdere keren op de chat voorbij komen. Ervaren kijkers weten inmiddels wel dat het er wel aan zit te komen. Het kuiken is aangemeld bij de ringwerkgroep en er is besloten het kuiken ook echt te gaan ringen. Dat zal gebeuren op zaterdag 8 april a.s. op de locatie omstreeks ???? uur. Er is helaas nog geen exact tijdstip bekend, maar ga er van uit dat het in de namiddag of avond wordt uitgevoerd. Zodra wij weten hoe laat, zet ik hier een update neer in het blogje.

Wat jullie er van mee krijgen: Je hoort stemmen, je ziet een ladder omhoog komen, je ziet de ringer klimmen, de kast gaat open aan de zijkant, kuiken er uit. Vervolgens zul je ongetwijfeld wat stemmen horen rondom de kast, en vervolgens zie je hoe het kuiken weer terug wordt gezet.

Het kan zijn dat het vrouwtje ook op het nest zit. In dat geval controleren we ook het vrouwtje, want ook dat willen we graag weten.

"Oké.... en dan zijn we natuurlijk ook erg benieuwd naar het resultaat. Wanneer weten we dat?"

Tja, ik ben zelf ook heel benieuwd naar het gewicht van dit kuik-zilla gevaarte. Zodra we de uitslagen op een rijtje hebben, zullen we dat in een blogje ook aan jullie communiceren. We doen ons best dat zo snel mogelijk bekend te maken.

Kun je niet wachten tot dan? Hier zijn wat interessante linkjes om je alvast wat in te lezen:

Liveblog ringen 2019

Hart van Nederland filmpje over het ringen uit 2018

1Limburg video over het ringen uit 2017

Blog over het ringen van de kuikens in 2021

Op naar een mooi ringetje voor ons kuiken!

~ Bart

Het ringen van de kuikens in 2017.

Bosuil Alle Beleef de Lente blogs