Van leggen naar broeden

Abe Moedt | maandag 18 april 2022 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 442x

In de afgelopen week heeft ons beleef de Lente pimpelmezen koppel al 6 eieren gelegd. Gaan er nog meer bij komen?
De 7 eitjes dit jaar

7 eieren is erg veel voor sommige vogels, zo legt de zeearend maar 2 eieren per legsel. Echter legt een mezen koppel vaak meer eieren. Volgens onze eigen website legt de pimpelmees normaal gesproken 7-13 eitjes, 7 is dus echt een laag aantal. Over het algemeen legt het vrouwtje geen eitjes meer wanneer ze begonnen is met broeden.

Broeden is eigenlijk Iets vrij simpels, eieren laten uitkomen door warmte. Pimpelmezen, en vogels, creeëren deze warmte door op de eieren te zitten. Het broeden bij de pimpelmees begint niet direct wanneer het eerste ei wordt gelegd, dit gebeurt wanneer het vrouwtje "genoeg" eieren heeft gelegd. Afgelopen vrijdag (15 April) begon het beleef de Lente vrouwtje voor langere periodes op de eitjes te zitten. Het lijkt er dus op dat het broeden is begonnen. In de dagen tussen het leggen van het eerste ei en het begin van het broeden zit het vrouwtje soms kort op de eieren om ze goed op temperatuur te houden. Ondertussen heeft het vrouwtje veel gebroed tijdens het paasweekend, meer nieuwe eitjes lijkt dus onwaarschijnlijk.

Wanneer Komen de eitjes uit

In het algemeen duurt het broeden van de pimpelmees 13 tot 15 dagen. Dit zou dus betekenen dat de eitjes op 28, 29 of 30 april uitkomen. We kunnen dus nog twee weken kijken naar een broedend vrouwtje voordat we de jongkies gaan zien. Gemiddeld genomen komt 80% van de eieren uit. Dit zou betekenen dat 5 of 6 eieren uitkomen. Laten we hopen dat het in dit nestje alle 7 eieren zijn.

Ons broedende meesje