Binnenkort

Binnenkort

Wanneer komen er eieren?

Margot de Kam | maandag 14 maart 2022 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 289x

Vorig jaar kwam het eerste ei bij de Mortelse slechtvalken op 12 maart. Op het Rijksmuseum kwam op 10 maart 2021 het eerste ei. Baltsgedrag is er bij beiden goed gezien de afgelopen tijd. Maar er is ook verstoring door andere slechtvalken.

Het gaat goed met de slechtvalkpopulatie in Nederland. Dat is weleens anders geweest, daarover in een later blog meer. Maar dat er voldoende slechtvalken zijn, betekent ook, dat er meer broedparen worden verstoord door derden, andere slechtvalken, die zich ook willen voortplanten. Het recht van de sterksten geldt.

Baltsgedrag

Er worden door de mannetjes van beide nesten voldoende prooitjes gebracht. De vrouwtjes moeten zich tonnetje rond eten om voldoende energie te hebben om de eieren te laten ontwikkelen.

Gepaard zal er ook zeker worden, ook al zien we dat niet vaak in beeld.

Van eicel tot ei

Duurt net iets langer dan een etmaal! De eisprong, de bevruchting in de eileider, vanwaar het bevruchte eicelletje met toegevoegde mineralen, dooier en eiwit met een vliesje erom naar de ‘vogelbaarmoeder’ daalt duurt enkele uren. Die ‘vogelbaarmoeder’ heet schaalklier. Daar verblijft het bevruchte eicelletje 24 uur, er wordt veel vocht toegevoegd waardoor het zwelt, en dan wordt er een schaal omgevormd. Als dat klaar is, kan de uitdrijving beginnen. Slechtvalken leggen meestal 3 tot 4 eieren met een gemiddelde tussenpoos van 36-72 uur.

Wat zien we aan vrouw Slechtvalk?

We zien dat de vrouwtjes dikker worden, van het goede eten. Eieren ontwikkelen kost veel energie. Ze zijn vaker bij de kast. Beide vrouwtjes slapen al bij of in hun kast. V (vrouw slechtvalk) van de Mortel heeft er al 6 nachten geslapen.

Verstoring door derden bij beide nesten

Bij het Rijksmuseum zagen we een heel brutale vrouw, doodgewoon in andervrouws kast flirten met de aanwezige man! zie filmpje Een dag later zat ze nogmaals op het rooster. Maar gisteren is zij niet meer gezien. Hopelijk is ze verjaagd, maar zeker is dat niet.

Bij de Mortel zien we ook onrust. Gisteren zagen we niet alleen V van de Mortel scheldend bij haar kast, maar ook twee rondvliegende slechtvalken met V op rooster! Een indringer dus!

Indringers hebben ook goed in de gaten dat de vrouwtjes wat zwakker worden als ze aan de eileg toe zijn.

Vorig jaar zagen we op de Mortel dat er langere tijd dan gewoonlijk tussen de leg van de eieren zat. Toen hadden ze het ook al te stellen met verstoorders. Twee van de drie eieren zijn toen uiteindelijk uitgekomen.

Laten we hopen dat beide slechtvalkvrouwen V van de Mortel en NS van het Rijksmuseum voldoende rust krijgen om hun eieren te kunnen leggen. Aan de mannen zal het niet liggen, zij brengen vlijtig hun prooitjes, heel soms gaat het mis, zie eind onderstaand filmpje. (schrik niet van het geluid).