Binnenkort

Binnenkort

Spoken zien

Bart Franken | dinsdag 8 maart 2022 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 347x

Helaas, de afgelopen nachten was het staren naar een 'leeg' beeld, er zijn geen bosuilen voor de camera geweest. Wat nu?
screenshot van een lege kast.

Het verhaal van de bosuilen tot zo ver is een intrigerend verhaal. We 'zien' dit jaar geen standaard beelden van een paartje met eieren die gaan broeden. Tenminste... tot nu toe niet.

Als team kijken we sinds de dood gevonden bosuil met spanning naar de camera's en we merken dat ook jullie als kijkers meeleven met deze spannende ontwikkelingen. De schaarse momenten dat we tot dusver bosuilen voor de webcams hebben gezien, leert ons dat er sprake moet zijn van tenminste één onbekende uil waardoor er opnieuw paarvorming moet plaats vinden. We denken dat het hier V betreft met een nieuwe man, die misschien nog niet zo ervaren is. Maar dat blijft gissen, want nu zien of horen we de uilen helemaal niet meer. Zowel jullie als kijkers, als wij als team bekijken vol hoop en spanning de live beelden en als team kijken we ook alle filmtips en de chat van de nacht terug in de hoop een glimp of geluid op te vangen van de uilen.

Tot zo ver al een aantal nachten zonder succes. Oplettende kijkers en zelfs wij als team zagen ook andere opvallende en bijzondere dingen... Dat vertel ik op het einde van dit blog.

Maar de grote vraag is nu: Gaan we nog wat beleven deze lente bij de bosuilen?

De uilen

Al een paar dagen zien en horen we geen uilen meer. Ook Jan, de eigenaar van de kast, heeft ons laten weten niks meer te zien of horen. Dat is niet echt goed nieuws. Het lijkt er dus op dat de paarvorming van de twee uilen die we de afgelopen week hebben gezien, is mislukt. Dan zijn er drie scenario's mogelijk:

1. Beide uilen hebben het territorium verlaten. Onze V gaat op zoek naar een ander mannetje met een territorium en het onervaren mannetje gaat elders op zoek naar een territorium.

2. Het onervaren mannetje is weer vertrokken. Het kan zijn dat de ervaren V hem heeft afgeschrikt en hij nog niet goed wist wat hij moest doen. Het kan dat V nog is blijven hangen in de omgeving, maar zich stil houdt. Het mannetje is bij de Bosuil degene die het territorium claimt en markeert met zijn kenmerkende roepen, waarmee hij tevens vrouwtjes in de omgeving naar zijn nest probeert te lokken. Geen mannetje? Dan reageert V niet.

3. V is vertrokken, maar het mannetje hangt nog rond. Dit scenario is mogelijk als het een onervaren mannetje betreft, maar minder waarschijnlijk. Dit omdat het mannetje dan toch wel enig geluid had laten horen om zijn territorium te markeren en nieuwe vrouwtjes te lokken. Maar... als het een jong en onervaren mannetje betreft, kan het zijn dat hij dit nog niet helemaal door heeft.

Welke van de drie scenario's het is, valt natuurlijk tot nu toe niet te zeggen. En er zijn natuurlijk nog veel meer scenario's mogelijk, de een wat minder rooskleurig dan de ander. Zo vallen bosuilen bijvoorbeeld ook wel eens ten prooi aan andere dieren, zoals een havik. We zullen moeten afwachten of er nog bosuilen voor de camera gaan verschijnen.

Hoe nu verder

Wat er ook gebeurd is, het koppeltje Bosuilen wat we zagen, verwachten we niet in de zelfde samenstelling weer terug (alhoewel zeg nooit nooit, het blijft de natuur en die kan verrassen!).

We zitten nog midden in het broedseizoen van de Bosuilen. "Late" koppeltjes leggen gewoon nog eieren in maart. Het kan dus nog gebeuren dat nieuwe uilen het gebied verkennen en alsnog de kast ontdekken. Een koppeltje dat hun nest is kwijtgeraakt, een mannetje op zoek naar een territorium.. Het kan allemaal nog. We blijven daar uiteraard op hopen. Maar ook andere vogels beginnen met nesten bouwen en broeden, dus wie weet. Misschien komt er nog een andere leuke soort in de kast.

Maar dat ei dan?

We krijgen veel vragen over het ei. Het gaat niet meer uitkomen, want het is niet bebroed. In principe grijpen we niet in bij Beleef de Lente, maar het ei kan een teken voor andere broedvogels zijn dat het nest bezet is, terwijl dit niet het geval is. We bekijken van tijd tot tijd of we het ei gaan weghalen of laten liggen. Het kan zijn dat als er nog een paar dagen geen activiteit is bij de kast, dat we het ei weghalen om andere vogels een kans te geven. Daarover gaan we als team nog eens goed nadenken. Als we het gaan verwijderen, laten we dit uiteraard aan jullie weten.

Spoken zien

Tja, waar kijken we nu dan naar? Enkele oplettende kijkers zagen andere vogels en hebben dit bij de filmtips gemeld. Kijker 'TC' zag een boomkruiper, 'Frans KB' zag een pimpelmees, 'Zoom66', 'Annabel' en 'Benny_Zijl' zagen een koolmees. 'Wilma55' was zo oplettend dat zij een spin over de lens van de camera zag wandelen. En onze eigen moderatoren? Die zaten zo lang naar de nachtbeelden te kijken dat ze spoken begonnen te zien. En als je eenmaal hebt gezien wat zij zagen, dan kun je het niet meer niet zien... Helaas... Dankjewel moderators! Nu zie ik het ook elke nacht.

We blijven kijken, we blijven hopen... En als team blijven we jullie uiteraard op de hoogte houden!

Bart