Binnenkort

Door Christ Grootzwagers
Natuurvereniging Ken en Geniet

VOGELS OPVANGEN OF NIET

Christ Grootzwagers | woensdag 28 april 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 514x

Het is voorjaar, al zou je dat niet altijd zeggen, toch zitten al veel vogels op hun nest, ja sommige zijn al uitgevlogen. Het is juist in deze tijd dat dierenambulance’s en vogelwerkgroepen veel gebeld worden over jonge vogels die gevonden worden. Maar is dit wel terecht?
schilderij Bart Leemans

Onbeholpen

Is het wel nodig dat er hulp ingeschakeld wordt? Vaak betreft het net uitgevlogen jonge vogels, vaak merels e.d. mensen zien die in hun tuin, of in het plantsoen zitten, meestal ook nog roepend ook en denken dan, dat het jong in de steek gelaten is. Echter is één van de ouders over het algemeen wel ergens in de buurt, maar als mensen bij zo’n jonkie in de buurt staan, durft de ouder niet bij zijn jong te komen.

Zielig

Het ziet er zielig uit, het bedelt om voer, of zit heel stilletjes te kijken. Men krijgt medelijden en denkt dat vogelkuiken is in de steek gelaten. Vervolgens neemt men het zielige vogeltje mee. Eerst probeert men het te voeren, met brood, dat is immers voorhanden, maar ja wat moet je dan, men pakt de gemeentegids en gaat op zoek. Kijk daar staat adres en telefoonnummer van de dierenambulance, ha die weten wel raad. Natuurlijk geven deze wel advies, of ze halen betreffende vogel op, maar is dit wel goed?

Waarnemen

Nee, wat we u aanraden als u een dergelijke vogel tegen komt, wacht even voor u hem oppakt, houdt behoorlijk wat afstand en sla gade wat er gebeurt en u zult zien dat over het algemeen de oudervogel ten tonele verschijnt en zijn jong zal voeren. Het gebeurt eigenlijk maar zelden dat een jong in de steek gelaten wordt. Als ze het nest verlaten hebben, kunnen ze nog niet zo geweldig vliegen en vallen of dwarrelen ergens neer, soms op een wat ongelukkige plek en ze beginnen te roepen.

Ouderzorg

De oudervogels herkennen dit geluid en zullen nog weken voor hun kroost zorgen, tot ze zelfstandig genoeg zijn. Dit geldt uiteraard voor alle soorten vogels, ook roofvogels, eenden en uilen, het beste wat u kan doen, is ze met rust laten. Juist het oppakken van vogels kan leiden tot hun dood, een vogel schiet in de stres en krijgt hartkloppingen en overlijd. Weet u zeker dat een vogel niet gevoerd wordt, dan kunt u altijd bellen naar de dierenambulance, welke de betreffende vogel dan ophalen en naar het vogelasiel brengen.

Rol van onze torenvalk

In een natuurlijk ecosysteem heeft de groep roofvogels een eigen rol. Ook betreffende zieke en verlaten vogels. Ook onze torenvalk is een natuurlijke opruimer, tenminste als hij de kans krijgt. Zieke en gewonde vogeltjes worden uit hun lijden verlost en dienen als voer. Hard of juist niet, door het opruimwerk van roofvogels en dieren worden zwakke exemplaren weg genomen. Zieke vogels worden weggevangen en zo wordt voorkomen dat ziekte's zich verder verspreiden. De sterksten blijven over en zullen zich voort planten. Een vaak onderschatte rol van uilen, valken buizerden enz. Ook de vos en marterachtigen zijn een belangrijke schakel. Al zullen we altijd ons menselijk gevoel mee laten spelen, als we een aanval van deze dieren of vogels zien.

Christ Grootzwagers