Vrouw slechtvalk bepaalt…

Marieke van den Heuvel | zaterdag 27 maart 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 616x

Het geslacht van haar kroost! Bij vogels bepaalt het vrouwtje of er een mankuiken of een vrouwkuiken uit het ei kruipt. Dit is anders dan bij mensen en zoogdieren.

Bij mensen  heeft de vrouw twee X-chromosomen (stukjes DNA) en de man een X- en een Y-chromosoom. De man bepaalt dus of het blauwe of roze beschuit met muisjes wordt.

Bij vogels heeft de man twee ZZ chromosomen en het vrouwtje een Z- en een W-chromosoom. Zij bepaalt dus het geslacht. Maar hoe bepaalt vrouw slechtvalk dan of haar ei mannelijk of vrouwelijk wordt? En waarom doet zij dit?

Er zijn twee manieren waarop een vrouwtje bepaalt of haar ei mannelijk of vrouwelijk wordt. Door in te grijpen in de meiose of door het veranderen van de volgorde van haar eicellen.

Ingrijpen in de meiose

Al ruim voor de bevruchting groeit er een eicel in het lichaam van het vrouwtje. Tijdens dit proces vindt de meiose plaats. Dit is de celdeling waarbij de geslachtscellen ontstaan. Nu blijkt dat het vrouwtje in staat is om in te grijpen in een vroeg stadium van de meiose. In deze fase wordt namelijk alleen maar progesteron geproduceerd, een vrouwelijk geslachtshormoon. En het blijkt dat hoe hoger het progesteron gehalte hoe meer kans op een vrouwelijke nakomeling.

Verandering van volgorde

Het vrouwtje kan ook de volgorde van de eitjes in haar lichaam veranderen. De mannelijke eitjes scheiden namelijk een ander hormoon af dan de vrouwelijke. Het lichaam van het vrouwtje is zo gemaakt dat zij dit kan herkennen. Op een gegeven moment bepaalt zij de volgorde in de rijping van de eitjes. Deze volgorde is sterk afhankelijk van de leefomstandigheden zoals de voedselvoorraad en de populatie.

Alles voor hoge overlevingskansen

Het eerste ei van het legsel is bepalend voor de rest van het legsel. Is er veel voedsel dan wordt het eerste ei een mannetje. Als het eerste ei een vrouwtje wordt dan geeft ze de volgende eieren extra voeding mee. Dit zorgt er voor dat al deze kuikens een goede start hebben. En dit verhoogt de overlevingskansen!

We moeten nog even wachten tot we weten welke kleur muisjes het gaan worden!

www.falcoperegrinus.eu