Binnenkort

Binnenkort

Welkom bij de Slechtvalken

Martin Vink | zondag 28 februari 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 754x

Na een korte pauze door een ingesneeuwde nestkast en strenge vorst op 120 mtr hoogte zijn de valken al enkele weken bezig hun voorbereidingen aan het treffen voor het komende broedseizoen. Voorzichtige prooioverdrachten en steeds vaker bezoekjes aan de nestkast en de overbekende wiphoek.

Op dit moment zijn twee ongeringde exemplaren als potentieel broedpaartje aanwezig, een mannetje die in 2015 het territorium overnam en een vrouwtje die in 2018 haar intrede in De Mortel deed.
Een gevaar dat ieder broedseizoen op de loer ligt wordt gevormd door de rondzwervende thuisloze slechtvalken, zij zullen proberen om de broedlocatie over te nemen. Met name een overname door een vrouwtje kan tot de teloorgang van het broedsel leiden. Dit zagen wij in het broedseizoen 2018 gebeuren toen het nu huidige vrouwtje het toen zittende vrouwtje boven de toren sloeg en op de vierde ring haar werk afmaakte.

Het eerste succesvolle broedsel in De Mortel was in 2005. De broedlocatie is tot heden ieder jaar bezet geweest door de slechtvalken. In totaal 16 broedsels, 54 eieren (3.4), 6 ei niet uit (0.4), 48 uitgekomen (3.0), 3 dode jongen (0.2) en 45 jongen succesvol uitgevlogen (2.8).

Het voltallige team vrijwilligers BDL 2021 hoopt dat het huidige paartje slechtvalken dit jaar voor de derde achtereenvolgende keer een succesvol broedsel zullen hebben. Wij wensen u allen veel leerzaam kijkgenot bij het bekijken van de webcambeelden van deze prachtige roofvogels.

Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de website www.vwggemertslechtvalk.nl