Binnenkort

Binnenkort

Waar waren jullie nou toch ?

Mark Hessels | woensdag 3 juni 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 816x

De livestream van de gekraagde roodstaart gaat stoppen. Ondanks alle prachtige en spannende momenten hebben ze niet voor onze prachtige kast gekozen, maar wat hebben we genoten van die talloze bezoekjes en de constante spanning.
21 april: Man en team Gekraagde Roodstaart ontploften van geluk....

ZULLEN WE DE GEKRAAGDE ROODSTAART PROBEREN ?

Toen besloten was dat de kerkuilen van Beleef de Lente dit jaar van ons erf zouden komen was de volgende vraag welke andere interessante soorten er nog meer hier broeden. Nou is dat nogal een lijst van kandidaten, maar toch stak er meteen al eentje boven de rest uit; de gekraagde roodstaart !
Zo’n prachtige vogel om te zien (zowel man als vrouw) en nog niet eerder gelukt om op camera te krijgen. Tja, zei ik (over)moedig, ik denk dat we hier best wel een goede kans maken. Hij broedt hier al minstens 3 jaar en vorig jaar zelfs twee keer en allebei de keren in een kastje in de hooiberg. Dus zullen we het gewoon proberen….? Iedereen enthousiast en we gingen er voor !

BINNEN 2 DAGEN IN DE KAST !

Na alle voorbereiding kwam het lange wachten. Ja, ze waren nog onderweg, maar de eerste waren al ergens anders in Nederland gezien. En twee dagen later waren de eerste in de Achterhoek gezien, ik hield het niet meer. Een aantal had Winterswijk bereikt en opeens, ja, zie ik het goed, ja, ja!, JAAH!, mannetje gekraagde roodstaart was geland op ons erf en maakte al meteen duidelijk dat ie serieuze plannen had hier.
Binnen 2 dagen was het mannetje bijna niet meer weg te slaan bij ons mooie kastje en team gekraagde roodstaart ontplofte bijna van geluk; zou het dan gewoon echt het eerste jaar meteen gaan lukken ?

KRITISCHE VROUW EN VOLGZAME MAN

Het mannetje bleef maar zingen; als je ooit eens slechte zin hebt moet je gewoon dit filmpje nog eens terugkijken, de vreugde spat er gewoon van af. Het vrouwtje was nog onderweg uit Afrika, maar hij probeerde haar letterlijk uit de lucht te zingen, zo het kastje in.
En toen, ja hoor, daar was ze, een vrouwtje had hem gehoord en zat op de rand het kastje in te kijken. Met de kennis van nu had je misschien toen al de kritische blik kunnen herkennen, maar wij trokken de champagne al open.
Het vrouwtje kwam nog regelmatig terug, altijd met het mannetje in haar buurt, maar de bezoekjes werden schaarser en ook het enthousiasme van het mannetje leek langzaam weg te zakken.

WAAR ZIJN ZE NU OPEENS ?

Ze waren steeds minder vaak in de kast en ook op het erf zag ik ze maar heel af en toe. Ze gaven ons weer wat hoop toen ze de nieuwe vloerbedekking snipper voor snipper op kwamen halen, maar meer dan een paar bezoekjes per dag werd het niet. Tot afgelopen week, net nadat de Vogelbescherming had aangekondigd dat de Livestream van ons kastje ging stoppen, opeens het vrouwtje met een veertje in haar bek in de kast zat. Zouden ze in voorbereiding voor een 2e leg zijn, zou het dan toch nog allemaal goed komen ? We zijn nog steeds vol goede hoop, maar misschien wel tegen beter weten in. Het is de laatste dagen wel weer heel erg rustig in het kastje.

MOOIE HERINNERINGEN

Toch hebben wij als team gekraagde roodstaart heel veel mooie herinneringen aan dit seizoen. Geen nestje, geen mooie blauwe eitjes en piepende kuikens, maar wel een prachtig inkijkje in het leven van de gekraagde roodstaart, met supermooie clipjes en interessante blogs. Ook jullie reacties in de chat en via de vragen en cliptips waren fantastisch.
Wij blijven achter de schermen nog in de gaten houden of er misschien toch nog wat gaat gebeuren. Donderdag 4 juni om 17:00h gaat de livestream uit. De webpagina blijft nog wel open en alle clips en blogs blijven bereikbaar. Wij vonden het fantastisch om dit avontuur met jullie te beleven en sluiten af met een laatste prachtige clip.

Bedankt voor het kijken