Binnenkort

Afwachten of bouwen?

Bernice Sepers | donderdag 19 maart 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 736x

Tja, de nestkast die voor de koolmezen is bestemd doet nog erg leeg aan... En er valt nog vrij weinig te zien, behalve een incidenteel bezoek van een koolmeesman of vrouw. Maar niet getreurd, dit is volkomen normaal, het is immers nog vroeg in het seizoen voor de koolmees.

Concurrerende koolmezen

Gisterenavond heb ik met een aantal collega’s van het NIOO-KNAW circa 150 nestkasten in een gebied nabij Arnhem bezocht. Dit noemen we een avondcontrole, iets waar Peter ook over schrijft in zijn blog op 1 maart. Voordat we begonnen zag één van mijn collega’s twee koolmeesmannen vechten op de parkeerplaats van het NIOO en een vrouwtje zat ernaast te bedelen. Dat was in ieder geval al veelbelovend!

Dode koolmezen

En de bezettingsgraad van de nestkasten in het bos was inderdaad erg goed, er zaten vooral koolmezen in de nestkasten en een paar boomklevers en pimpelmezen. We troffen zelfs een aantal koolmezen aan die op dode soortgenoten zaten… Koolmezen kunnen elkaar doodpikken als zij in dezelfde nestkast willen slapen en broeden, dit geeft dus aan dat er concurrentie is om de nestkasten.

Afwachten versus bouwen

Verder troffen we meer mannetjes dan vrouwtjes aan. Aangezien een koolmeesman zijn nestkast afstaat aan het vrouwtje als het broedseizoen nadert, kan dit een teken zijn dat het broedseizoen nog even op zich laat wachten. Maar… niet iedere koolmees denkt er zo over, want we vonden namelijk nestmateriaal in vier nestkasten! Het waren er niet veel, maar in enkele van die nestkasten was al een dikke laag mos te zien.

Hopelijk zien we ook snel wat nestmateriaal in onze Beleef de Lente nestkast!

Mos in één van de nestkasten.