Binnenkort

Binnenkort

Stormschade

Adrie Duivenvoorden | zondag 9 juni 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1012x

Het leven van Huiszwaluwen gaat niet over Rozen. Dat bleek afgelopen week, tijdens het noodweer, toen door harde wind en slagregens nesten van de gevels spoelden. Van de noeste arbeid bleef een zielig hoopje bagger over.
Tino Stulen

Jammer voor de Zwaluwen, maar gelukkig waren de nesten nog in aanbouw. Er zijn in natuurlijke nesten al jongen en er wordt gebroed. Deze vroege zwaluwen zijn ervaren en hebben hun nesten op goede plaatsen gebouwd m.b.t. windvang en regenrichting, ook zitten ze onopvallend, hoog in nokken en goed beschermd door dwarsbalkjes. Toch is het zaak de nesten goed in de gaten te houden tijdens noodweer. De weggespoelde nesten zaten dan ook op plaatsen waar je vraagtekens bij kan zetten, vroeg of laat zouden ze niet standhouden.

KUNSTNESTEN

Ook de kunstnesten zijn behoorlijk natgeregend maar de regen heeft de invliegopeningen niet kunnen bereiken. Het lijkt erop dat de Zwaluwen het weer voorvoeld hebben, massaal hebben ze de openingen gebaricadeerd met een extra laag modder. Dit hebben we mooi op de camera kunnen zien. Van de 54 kunstnesten lijken er nog 6 onbezet, de dakloze Zwaluwen hebben dus nog keus.

VIJANDEN

Kunstnesten beschermen de Zwaluwen niet alleen tegen weersomstandigheden maar ook tegen ramkraken van Meeuwen en Kraaiachtigen. De Zwaluwen delen hun luchtruim met een echtpaar Ekster en een aantal Kauwen. Deze oude vogels weten het wel: kom niet in de buurt van de Zwaluwnesten, maar de jonge Eksters en Kauwen proberen graag om een jong Zwaluwtje uit het nest te roven. Maar komen ze te dichtbij, dan wordt direct het Huiszwaluwleger gemobiliseerd en worden de rovers met harde vleugels naar hun eigen territorium gejaagd.

Als er op de nabijgelegen akkers een groep van 100 Kauwen neerstrijkt en daar een paar dagen blijven hangen, dan zie je werkelijk geen Zwaluw meer. We hebben ons wel eens vertwijfeld afgevraagd of ze ooit nog terug zouden komen. Gelukkig is dit nooit gebeurd tijdens de broed en jongenfase. Waarschijnlijk hebben de Kauwen het te druk met hun eigen kroost.

Maar of de Zwaluwen zouden verdwijnen als ze jongen hebben, ik geloof er helemaal niets van. Huiszwaluwen zijn een van de meest onverstoorbare, dappere, brutale vogeltjes die er op twee vleugeltjes rondvliegen.

Tino Stulen