Binnenkort

Binnenkort

Fotorestjes

Mars Gremmen | woensdag 3 april 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 874x

Broeden. Vrouwtje staat op, vliegt weg. Mannetje neemt over. Broeden. Mannetje staat op, vliegt weg. Vrouwtje neemt over. Broeden. Vrouwtje staat op, vliegt weg. Mannetje neemt over. Broeden. Mannetje staat op, vliegt weg. Vrouwtje neemt over.

Nee, heel opwindend is het momenteel niet op de lepelaarwebcams. Een mooie gelegenheid om wat oude, veelal ongebruikte screenshots te plaatsen.

Foto's!

Headerfoto: een terugblik naar 28 februari. De berkstam was toen nog niet door de zware storm belaagd.

Foto 1: Spoonbills in the Mist. Een wel heel plaatselijk minimistbankje. Of zou de cameralens natgeregend zijn…?

Foto 2: Het duidelijkste man-vrouw-verschil bij lepelaars: de snavels. Rechts het mannetje met een kleinere, scherper afgetekende gele vlek op z'n lepel.

Foto 3: Genieten van het uitzicht. Het vrouwtje (met de kortere snavel) staat vooraan.

Foto 4: Heel veel vreemde webcambezoekers hebben we niet gehad. Voordat de camera’s officieel aan stonden liet een paartje havik, dat je nog af en toe kunt horen kekkeren, zich even zien.

Foto 5: Ook hebben we een grote bonte specht op kortstondige visite gehad.

Foto 6: Een passerende blauwe reiger werd al snel weer verjaagd.

Foto 7: Dit was écht een gelukstreffer. In een fractie van een seconde zag ik iets voorbij flitsen. Bij het frame voor frame afspelen van het fragment zag ik wat het was. Eén puttertje. De lepelaar schrok ervan! Om zijn vlucht te kunnen laten zien heb ik hem drie keer in de foto gemonteerd.

Foto 8: Kijktip. Medelepelaarblogger en De-Liedeboswachter Kees Perquin voer onlangs in het tv-programma Koffietijd met een bootje langs de lepelaarkolonie. Hier terug te kijken voor de liefhebber. (Ongeveer drie minuutjes.) Bijt je eerst even door de reclame heen.

Waar blijft dat kuiken?

Terug naar het nu. Zelf had ik het eerste kuiken uitgerekend op 4 april. Vaste lepelaarclubhuisbezoeker Daan kwam met een vermoedelijk wat realistischere berekening. De eieren op de nestcam zijn gelegd op 11, 13 en 15 maart. Er werd niet gelijk gebroed. Als dat vanaf de dertiende gebeurd zou zijn dan is het vierentwintig dagen later 6 april. Zaterdag 6 april; even scherp opletten met z’n allen! (Iets daarvoor en daarna ook graag.)

Lepelaar Alle Beleef de Lente blogs