Binnenkort

Binnenkort

Keuzestress

Bernice Goffin | maandag 25 februari 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1081x

Mevrouw kerkuil lijkt eindelijk gewend te zijn aan de nieuwe nestkast. Hoewel, helemaal zeker weet ze het nog niet…
Foto door Jelle de Jong

Even voorstellen

Mijn naam is Bernice Goffin en momenteel studeer ik Biologie aan de Wageningen Universiteit. Mogelijk kent u me al als weblogger bij de koolmees. Jaren geleden ben ik dankzij Beleef de Lente helemaal gek geworden op vogels en daar ben ik (gelukkig) niet meer van afgekomen! De kerkuil sprak altijd al tot mijn verbeelding: wat een prachtige en mysterieuze vogel en wat een voorrecht dat we nu mee kunnen kijken met het wel en wee van deze normaal moeilijk te spotten uil.

Lastige buren

Afgelopen zaterdag besloot mevrouw kerkuil eindelijk weer om in de nestkast te slapen, wat laat zien dat ze zich goed op haar gemak voelt in de nieuwe kast. Dit echter tot ergernis van een koppeltje kauwen, die deze kast ook wel zag zitten. In de clip ‘nieuwe bewoner?’ is te zien hoe één van de kauwtjes dapper aanklopt bij mevrouw kerkuil terwijl de ander nerveus voor de deur zit te wachten. Mevrouw kerkuil was duidelijk niet tevreden met haar verstoorde slaap (geef haar eens ongelijk!) en bonjourde de kauwtjes al gauw de deur uit. ‘Deze kast is nu van mij!’

Toch onzeker

Mevrouw lijkt echter toch nog niet helemaal zeker te zijn van deze woning: zondag had ze weer een andere slaapplaats opgezocht en bleef de nestkast leeg. Zou ze de buren toch wat te opdringerig hebben gevonden? Of zou ze meerdere geschikte woningen hebben en last hebben van keuzestress? Ze is in ieder geval nog wel in de buurt: vannacht liet ze zich toch weer even bij de kast zien. Helaas lijkt ze vooralsnog geen partner te hebben gevonden. Maar wat niet is kan nog komen: we houden de hoop vast!

De lastige buren. Foto door Bernice Goffin