naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Voedertafel

Huiszwaluw

Kauw

Lepelaar

Geen broedsel

Havik

Drukte op de tak   *   Vijf kuikens en een muis   *   Smullen van een peer   *   Jongste kerkuilskuiken heeft het niet gered..   *   Steenuil is een dagje thuis

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over een van de Beleef de Lente vogelsoorten, die hier niet
beantwoord wordt? Stel hem op de webpagina van die soort (naast het live beeld).

Voedertafel

Betreffende uw vraag over de algen, dat is natuurlijk een zaak die de tuineigenaar aan gaat, het oogt misschien niet zo fraai voor ons. Toch kunnen algen geen kwaad, algen hebben over het algemeen een reinigende werking van water, bovendien zitten er graag kleine waterdiertjes tussen, bijvoorbeeld watervlooien.

Een enkele keer kun je waarnemen, dat sommige vogels iets uit het water pikken, kortom soms kan iets er minder zuiver uitzien en toch nuttig zijn.

Hopelijk is uw vraag hiermee beantwoord, blijf genieten van de vele bezoekers.

Pinda's zijn inderdaad slecht voor de meeste jonge vogels, ze hangen er eigenlijk om de ouders een ruggesteuntje te geven, die kunnen in deze drukke periode wel iets extra's gebruiken.

Vaak zie je de mezen dan ook bij de voedertafel zitten, echter als je de beelden bij de nestkasten goed observeert, dan zul je zien dat de pinda's nooit aan de kuikens gevoerd worden. De oudervogels weten instinctmatig wat goed is voor hun kroost. Ook kun je dan zien, dat hier de pinda's in een fijnmazige koker zitten, dus kunnen er geen hele pinda's meegenomen worden en moeten ze stuk gepikt worden.

Vroeger ontraadde men het voeren in het voorjaar, maar door onder andere de beelden die hier getoond worden, heeft men zijn mening bijgesteld.

Meer over het bijvoeren van vogels: Vogels voeren

Heel opmerkzaam van u en het klopt helemaal hoor. Bij de start van Beleef de Lente stonden de groene specht en ijsvogel netjes in de wachtrij.

Natuur kun je helaas niet sturen en ook voor ons is het altijd afwachten, welke soorten er in beeld willen komen. We hadden erop gehoopt dat beide soorten voor de camera zouden verschijnen.

Maar helaas is de groene specht nog niet in haar nest verschenen, maar horen doen we hem genoeg. Hetzelfde geldt ook voor de ijsvogel, de wand staat klaar, het nest is vrij, maar ook deze ijsvogel laat op zich wachten.

Mochten deze vogels alsnog opduiken voor de camera's, dan komen ze zeker in beeld en dat zou geweldig zijn, voor ons als vrijwilligers, voor de tuineigenaar Peter, maar zeker ook voor onze duizenden kijkers.

Blijf kijken naar de bijzondere beelden en wie weet verschijnt plotseling de groene lacher of de blauwe flits in beeld.

Juist nu zien we veel vogels op de voederplek, dat is prima. Straks moeten ze volop aan de bak, tijdens het broeden, maar toch zeker als de eitjes uitgekomen zijn. Ze verbruiken dan enorm veel energie, dus kunnen nu zeker wat extra's gebruiken.

Naast het voer dat ze halen bij de voederplek gaan ze ook op pad om ook insecten te eten. Meesjes zoeken in bomen en struiken naar allerlei insecten. Straks als ze jongen hebben zullen ze niet anders doen, instinctmatig gaan ze op zoek naar het juiste voedsel. Je zult zien dat de jongen gevoerd worden met o.a. rupsen e.d. Zelf eet het paartje nog wel ook van de voedertafel.