naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Lepelaar

Kauw

Nijlgans geeft niet op: opnieuw een ei   *   Vier jonge merels uit het ei!   *   vreemde kerkuil in de hooiberg   *   Vijfde ei bij de torenvalk!   *   Spektakel bij de kerkuil...

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over een van de Beleef de Lente vogelsoorten, die hier niet
beantwoord wordt? Stel hem op de webpagina van die soort (naast het live beeld).

Zover bij mij bekend is het piepen niet te horen. Althans wordt dit nergens in de diverse literatuur vermeld.

Mogelijk dat er toch wel geluid te horen is. Tenminste tegen de tijd dat het ei uitkomt.

Het kuiken moet immers het ei van binnen uit open krassen. Denk dat we daarvoor een extra microfoon nodig hebben tegen de eitjes aan.

Zou zo zeggen goed luisteren, wie weet lossen we samen dit vraagstuk op.

Goede vraag, met eigenlijk het antwoord ook. Vrouw meet regelmatig de temperatuur van de eitjes. Met de veertjes aan de basis van haar snavel.

Om de temperatuur te regelen zit ze de ene keer wat dieper als de andere. Vooral in het begin bij de eerste eitjes zat ze ook hoger.

Nu ze broedt moet haar broedvlek de eitjes warmen, dus zit ze veel dieper. Het nest is daarom nu ook zo diep en goed geisoleerd.

Als de eitjes op temperatuur zijn kan ze ook gewoon een poos weg. Sanitaire stop en eten.

De Merels hebben hun eigen territorium, en dat wordt de hele dag verdedigd. Mocht er een andere man in komen onstaat er vrijwel meteen een gevecht waarbij de indringer wordt verjaagd.

Veel mensen vragen zich dat af, prima dat men nieuwsgierig is.

Maar om u en andere nieuwe kijkers wegwijs te maken, geef ik een keer geen antwoord.

Waarom niet, het is leuk om zelf dingen te ontdekken en informatie te vinden.

Op deze pagina kunt u naar beneden scrollen. Daar vindt u de leerzame blogs, de veelgestelde vragen, de filmpjes en ook een leuk deel over de vogel. Daar staat de locatie.

Samen genieten we en leren de vogels beter kennen.

Zowel man als vrouw Merel broeden, alleen het vrouwtje waarschijnlijk wat vaker. Als de man goed zijn best doet zal hij ook voedsel naar zijn vrouwtje brengen.

Leuke vraag. Het nest is niet zo open en bloot als het lijkt.

Een merel broedt op plaatsen waar het inderdaad niet opvalt.  Hier geldt dus dat de bovenkant van het nestje vrij dicht onder het het afdakje zit. Van onderen valt het ook niet op. Ze heeft een mooi beschut stekje daar. Het is wel apart dat ze dit doet op een schedel;  aangezien ze dit meerdere seizoenen gedaan heeft bevalt het dus prima.

Het vrouwtje is bezig om het nestmateriaal aan te stampen, zodat er een stevige bodem in het nestje komt. Het nestje schiet al aardig op, de eitjes zullen ook niet lang meer wegblijven!

In 2019 zijn door het usutu-virus wel weer merels gestorven, maar het aantal was lager dan in voorgaande jaren. De oorzaak van het lagere aantal is nog niet duidelijk, zijn er minder dode merels gemeld, of gaan er inderdaad minder merels dood?

Fijn dat je bij de merel kijkt.

De merel heeft er meerdere jaren gebroed.

Tijdens het seizoen broedde de merel meerdere keren op hetzelfde nestje. Na het seizoen wordt het nestje verwijderd door de eigenaar. En het volgende jaar begint ze weer opnieuw.

Veel plezier bij het kijken