naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Lepelaar

Nijlgans

Geen broedsel

Kauw

Geen broedsel

Gekraagde roodstaart

Fan van BDL? Help ook een Tikkie mee!   *   Het mereljong is uitgevlogen!   *   Alle drie de jonge ooievaars zijn uitgevlogen.   *   Nachtelijk bezoek bij de vijver   *   De jonge kerkuilen zijn geringd

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over een van de Beleef de Lente vogelsoorten, die hier niet
beantwoord wordt? Stel hem op de webpagina van die soort (naast het live beeld).

Dat het kuiken krabt en bezig is met zijn/haar veren is normaal. Het zijn niet allemaal beestjes die zo kriebelen, maar ook restjes van de kalkschachtjes, waarin de veren verpakt zaten.

Dat we dit jonkie bij de vijver gaan zien, dat kan nog wel even duren en dat is maar goed ook. Water is in het begin gevaarlijk, menig jong kuiken verdrinkt. Ze zijn daar nog niet oud genoeg voor.

De mannelijke juvenielen zijn iets donkerder dan de vrouwelijke. Na drie maanden zijn bij de mannetjes de veren zwart maar de snavel en oogring zijn nog onopvallend gekleurd. Pas na de eerste winter krijgen de mannetjes hun kenmerkende zwarte verenkleed en opvallende gele snavel en gele oogrand. Merels kunnen gemiddeld vijf jaar oud worden.

Dus in principe kun je het geslacht al vrij snel vast stellen, we gaan het volgende week goed in de gaten houden.

De keeltjes kunnen haast niet beschadigen, het lijfje en ook het keeltje is daarvoor te soepel. Het voer moet er wel diep ingestoken worden, anders kunnen de kuikens het niet wegslikken.Vrouw zou ook niet met haar snavel zover in de keeltjes gaan als het daardoor zou kunnen beschadigen. De motten/vlinders hebben overigens ook geen harde delen.

We denken dat vrouw allang in de gaten heeft dat man er niet meer is. Het zijn natuurlijk niet alleen de bezoekjes van man die wij zagen.

Nee, buiten beeld kwamen ze normaal nog bij elkaar, er werd immers gepaard. Maar buiten dat hadden ze diverse keren ontmoetingen, dit om hun band samen te versterken.

De eigenaar van de nestplaats houdt deze plaats dagelijks in de gaten, hij kent deze merels erg goed..dus je kunt er van uitgaan dat dit merelpaartje hetzelfde is,

De vogels zitten met open snavels, om warmte af te voeren. Dat is heel normaal met temperaturen boven de twintig graden.

Vogels kunnen niet zweten, zoals wij. Vooralsnog maken wij ons geen zorgen.

Dat ligt eraan hoe oud het jong is, als het nog heel klein is zou je kunnen proberen om het in het nestje terug te zetten. Indien het jong al groter is, maar nog niet goed vliegt moet je het laten zitten. Waarschijnlijk is het dan net uit het nest, en moet nog goed leren vliegen. De ouders zullen in de buurt zijn en het jong voeren en in de gaten houden! Wel zou je er op kunnen letten dat er geen katten in de buurt komen, maar verder hoef je niets te doen.

Een merelvrouwtje kan per seizoen wel twee of drie legsels hebben. Afgaand op de berichten van de eigenaar over eerdere jaren is het heel goed mogelijk dat er een vervolg legsel gaat komen in hetzelfde nestje. We blijven het in de gaten houden met z'n allen!

De jonge merels hebben het nest verlaten. Goed vliegen moeten ze nog leren, het is nu meer fladderen wat ze doen. Het mannetje zal nu de verdere verzorging van de jongen op zich nemen tot ze zelfstandig zijn. Ze blijven dus nog in de buurt van het nestje, en wie weet zien we ze bij de vijvercam in beeld komen! Vaak legt het vrouwtje in die tijd alweer de volgende eitjes...We gaan afwachten wat er nog gaat komen!

Na drie maanden krijgen de jonge merels hun bruine, of zwarte verenpakje.

Lees ook de blog van Linda "veren maken de Merel" van 17 april maar eens op de Merelpagina, hierin staat mooie informatie over de veren!

Er wordt van beide kanten op het nest gevoerd. De kant waarop de ouders komen voeren zal afhankelijk zijn van de plek waar ze voer vinden, en de aanvliegroute daarvandaan. Ze kiezen de kortste route naar het nest.

Het past nog prima zo met z'n vieren in het nestje, al zal het wel steeds krapper worden. De kuikens zijn nu (18 april) 10 dagen oud, en zullen binnen 5 dagen het nest gaan verlaten. Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er èèntje door te wild gedrag over de rand valt, maar we gaan er niet vanuit dat het zover komt! Echt vliegen kunnen ze nog niet nadat ze het nest uit zijn, dit leren ze daarna.

Er zijn meerdere redenen waarom ze stil zitten. De jonkies zijn nog blind en reageren alleen op geluid. Zeker nu, ze zijn in de groei. Zo gauw ze iets horen sperren ze de snavel. Voor de ouders zijn de open snaveltjes het teken van, hier moet het eten in.

Soms zie je de jonkies ook de snaveltjes openen als er andere geluiden in de buurt te horen zijn.

Natuurlijk moeten ze zonder de ouders in de buurt stil zijn en zo min mogelijk opvallen. Er zijn nu eenmaal dieren en andere vogels, die een jong vogeltje wel lekker vinden.

Merelvrouw was aan de schoonmaak, zag eigenlijk het antwoord al langs komen in de chat. Er worden parasieten verwijderd, maar ook etensresten.

Verder lijkt het erop dat ze bezig is aan onderhoud van haar nestkom, mogelijk maakt ze die wat dieper. De kuikens groeien en dan moeten ze nog wel onder haar passen. Hetzelfde zagen we vorig jaar ook gebeuren bij de kauwen.

De kuikentjes krijgen de hele dag door hapjes van man en vrouw. Ze vliegen constant heen en weer met larfjes en wormpjes. Dit begint al bij zonsopkomst, en stopt pas tegen de schemer. Ze krijgen simpel gezegd niet de kans om te zeuren!

Zover bij mij bekend is het piepen niet te horen. Althans wordt dit nergens in de diverse literatuur vermeld.

Mogelijk dat er toch wel geluid te horen is. Tenminste tegen de tijd dat het ei uitkomt.

Het kuiken moet immers het ei van binnen uit open krassen. Denk dat we daarvoor een extra microfoon nodig hebben tegen de eitjes aan.

Zou zo zeggen goed luisteren, wie weet lossen we samen dit vraagstuk op.

Goede vraag, met eigenlijk het antwoord ook. Vrouw meet regelmatig de temperatuur van de eitjes. Met de veertjes aan de basis van haar snavel.

Om de temperatuur te regelen zit ze de ene keer wat dieper als de andere. Vooral in het begin bij de eerste eitjes zat ze ook hoger.

Nu ze broedt moet haar broedvlek de eitjes warmen, dus zit ze veel dieper. Het nest is daarom nu ook zo diep en goed geisoleerd.

Als de eitjes op temperatuur zijn kan ze ook gewoon een poos weg. Sanitaire stop en eten.

De Merels hebben hun eigen territorium, en dat wordt de hele dag verdedigd. Mocht er een andere man in komen onstaat er vrijwel meteen een gevecht waarbij de indringer wordt verjaagd.

Veel mensen vragen zich dat af, prima dat men nieuwsgierig is.

Maar om u en andere nieuwe kijkers wegwijs te maken, geef ik een keer geen antwoord.

Waarom niet, het is leuk om zelf dingen te ontdekken en informatie te vinden.

Op deze pagina kunt u naar beneden scrollen. Daar vindt u de leerzame blogs, de veelgestelde vragen, de filmpjes en ook een leuk deel over de vogel. Daar staat de locatie.

Samen genieten we en leren de vogels beter kennen.

Zowel man als vrouw Merel broeden, alleen het vrouwtje waarschijnlijk wat vaker. Als de man goed zijn best doet zal hij ook voedsel naar zijn vrouwtje brengen.

Leuke vraag. Het nest is niet zo open en bloot als het lijkt.

Een merel broedt op plaatsen waar het inderdaad niet opvalt.  Hier geldt dus dat de bovenkant van het nestje vrij dicht onder het het afdakje zit. Van onderen valt het ook niet op. Ze heeft een mooi beschut stekje daar. Het is wel apart dat ze dit doet op een schedel;  aangezien ze dit meerdere seizoenen gedaan heeft bevalt het dus prima.

Het vrouwtje is bezig om het nestmateriaal aan te stampen, zodat er een stevige bodem in het nestje komt. Het nestje schiet al aardig op, de eitjes zullen ook niet lang meer wegblijven!

In 2019 zijn door het usutu-virus wel weer merels gestorven, maar het aantal was lager dan in voorgaande jaren. De oorzaak van het lagere aantal is nog niet duidelijk, zijn er minder dode merels gemeld, of gaan er inderdaad minder merels dood?

Fijn dat je bij de merel kijkt.

De merel heeft er meerdere jaren gebroed.

Tijdens het seizoen broedde de merel meerdere keren op hetzelfde nestje. Na het seizoen wordt het nestje verwijderd door de eigenaar. En het volgende jaar begint ze weer opnieuw.

Veel plezier bij het kijken