Koekoek

{{numberOfViewers}} kijkers

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de koekoek, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Koekoek? Chat dan mee in het clubhuis.

Triest maar heel normaal

Bram Ubels

16.06.17 Een triest einde leek het te worden. Maar wel heel normaal! Hoe is het met de Koekoek en de Karekietjes gesteld?

Naar alle blogs & vlogs koekoek

Reactie 2 VBN op blog "Triest maar heel normaal"

Het feit dat de vogel de tweede keer is opgevangen, is dan weer niet als ingrijpen te zien, omdat er geen sprake meer was van broedproces. Het was een vogel die uit het nest gevallen is en de lijn van Vogelbescherming is dat je zulke dieren als je duidelijk hebt vastgesteld dat de ouders niet meer terugkeren of kunnen zorgen voor het dier je het naar de opvang kunt brengen. Dat heeft Bram, na de nodige 'eerste hulp', gedaan. Hopelijk beantwoordt dit nog wat openstaande vragen.

Veelgestelde vragen over de koekoek

Facinerende vogel met herkenbare roep

De koekoek heeft een fascinerend broedgedrag; Stiekem eieren droppen in de nesten van schijnbaar veel te kleine vogeltjes. Alleen man roept koe-koek, vrouw heeft een hinnikende triller.

Geen eigen nest

Koekoeken leggen hun eieren in de nesten van andere vogels, hier een nest van kleine karekiet. Het vrouwtje haalt een ei van de waardvogel uit het nest en daarvoor in de plaats komt het eigen ei.

Koekoeken eten voornamelijk rupsen, ook harige soorten. De harige rupsen zijn giftig en worden niet door andere vogels gegeten.

Verscholen in het riet

De camera staat bij een nest in een rietkraag in de Ooijpolder dat onderdeel is van de Gelderse Poort. Dit is een natuurgebied van Staatsbosbeheer.

Hoe kunnen we Beleef de Lente verbeteren?

Helpt u ons Beleef de Lente te verbeteren? Vul dan de enquête in! Dat neemt ongeveer tien minuten van uw tijd.

Naar de enquête

Gratis magazine
Vogels dichterbij

Houdt u ook van vogels en natuur? Bestel dan ons magazine Vogels dichterbij. Vol met tips over vogels kijken en hoe u van uw tuin een vogelparadijs maakt.

Bestel gratis

Gezenderde koekoeken

Sinds 2011 is een aantal mannetjes koekoeken in Engeland door de British Trust for Ornithology (BTO) voorzien van minuscule satellietzendertjes. Er zijn op dit moment acht koekoeken online te volgen.

Tracking Cuckoos to Africa... and back again

De koekoek

Een boek met prachtige foto's en boeiende tekst over het bijzondere koekoekengedrag.
Een verrassend kijk- en leesboek voor jong en oud.
Verkrijgbaar in onze winkel en