Gekraagde roodstaart / Shutterstock

Achtergrond gekraagde roodstaart

De gekraagde roodstaart is een vogelsoort van oude, parkachtige bossen met weinig ondergroei. Vooral te vinden op de hogere zandgronden en duinen die begraasd worden. Open plekken, oude bomen, graslanden of heiden moeten elkaar afwisselen. Ook in kleinschalig boerenland met oude, lommerrijke erven.

Gekraagde roodstaarten zijn holenbroeders, die ook wel van nestkasten gebruikmaken. De gekraagde roodstaart is tegenwoordig niet meer zo algemeen als enkele decennia geleden.

Nest

Broedt in mei en is zeer plaatstrouw. Vaak keren ze terug naar de broedplaats van het jaar ervoor. Meestal hebben zij 2 legsels met doorgaans 6-7 eieren. Broedduur: 12-14 dagen. Nestelt in grote holen, nissen en nestkasten, meestal slechts op enkele meters boven de grond, en soms ook in de grond. De jongen zitten zo'n 13-15 dagen op het nest.

Gekraagde roodstaart / Cindy Kuiphuis - Fotogalerij Gekraagde roodstaart / Cindy Kuiphuis - Fotogalerij

Vooral insecten, in najaar ook bessen. Zoekt vooral naar voedsel op de grond, vanaf een zitplaats. Ook net als een vliegenvanger hoger in bomen. Op trek ook in meer open gebieden.

Gekraagde roodstaart / Koos Dansen Gekraagde roodstaart / Koos Dansen

De locatie in vogelvlucht

De camerakast hangt in een hooiberg op het erf van Natuurhoeve Grenslicht. In deze hooiberg hebben ze vorig jaar twee succesvolle nesten achter elkaar gehad in twee verschillende kastjes.

In deze hooiberg wonen nog heel wat meer beesten. Eén van de spannendste buren is waarschijnlijk de kerkuil-familie, maar vorig jaar zijn ze toch echt zelf op drie meter van deze buren gaan broeden terwijl er nog andere keuzes genoeg zijn op het erf.

De kerkuilenfamilie draait ook mee in Beleef de Lente en een tijdje terug is er een prachtig filmpje gemaakt om de locatie een beetje toe te lichten. Als je naar deze vlog gaat krijg je gelijk ook een goede indruk van de leefomgeving van de gekraagde roodstaart.

Hooiberg / Mark Hessels Hooiberg / Mark Hessels