naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Huiszwaluw

Kauw

Lepelaar

Geen broedsel

Voedertafel

Geen broedsel

Havik

Alle Beleef de Lente camera's gaan op 29 september definitief uit.   *   Helaas heeft nog een jong kerkuiltje het niet gered   *   Onraad bij de kerkuil   *   Schoon en fris   *   Drukte op de tak

De eerste lepelaar voor de camera!

Jan BDL | Geplaatst op 22 februari 2019, 11:00 | Vind ik leuk | Bewaar dit filmpje | 232x

Na een onhandige landing, vond hij zijn nest. Waarschijnlijk het nest waar hij vorig jaar gebroed heeft. Eerst even wat onhandige takken wegduwen en wat nieuwe takken toevoegen. Hiermee claimt hij dit nest voor hem en het vrouwtje dat waarschijnlijk nog op reis naar het noorden is.

Een handdoekje neerleggen op de ligstoel bij het zwembad. Vergelijk daar dit eerste bezoek aan het nest maar mee.

Je merkt nu ook dat het voordelen heeft snel terug te zijn bij de kolonie. Je kan dan als lepelaar het beste nest uitzoeken. Een lekker stevig nest, met goed uitzicht en een makkelijke aanvliegroute. Daar gaan ze voor (denk ik).

Die drang om het beste nest of territorium te claimen, zorgt er ook voor dat de voorjaarstrek bij veel vogels sneller verloopt dan de herfsttrek. In de herfst hebben ze niet zo’n haast en lummelen ze op diverse plekken wat rond. De trek in het voorjaar verloopt altijd sneller en er worden minder vogels gezien. Dat komt dan weer omdat er tijdens de trek en in de winterkwartieren veel lepelaars doodgaan. Vooral jonge beesten.

Maar wat gebeurt er als er straks een ander mannetje datzelfde nest wil bezetten? Dat kan wel eens vechten worden.....