Binnenkort

Binnenkort

Zachtzinnigheid is ver te zoeken

Jan de Boer, It Fryske Gea | dinsdag 8 mei 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 974x

De havik zit nog steeds rustig te broeden. Eigenlijk is het wat een saaie periode, maar de bijzaken blijven leuk. De koekoek blijft bijvoorbeeld maar doorgaan met koekoeken. Op zoek naar een nest van kleine zangvogels om hier zijn ei bij te leggen.

Het kaalplukken van een verse maaltijd

Graag verwijs ik ook naar een prachtige, maar heftige video van onze clipmaker Jonathan(Beleef de Lente). De video gaat over prooioverdracht en het plukken hiervan. De beelden zijn niet van de haviken op onze webcam, maar desondanks heel interessant. Zoals je uit de beelden kunt opmaken gaat de prooioverdracht met veel kabaal gepaard en de vriendelijkheid tussen man en vrouw is ver te zoeken. Ze doen dit altijd op een plek in de buurt van het nest. Het gaat er vrij heftig aan toe. Bij aankomst van het vrouwtje springt het mannetje snel weg. Bij deze overdracht- en plukplaats vind je dan ook allerlei restanten van verschillende prooien.

Heeft de havik een vogel gevangen? Bij vogels worden alle veren geplukt voor er gegeten wordt. Bij zoogdieren als muis kan de maaltijd direct worden opgegeten. Het mannetje slaat vaak kleinere prooien dan het vrouwtje en moet dus meer prooien vangen. Bij het slaan van een prooi zet hij zijn sterke poten in het lichaam van de prooi. Kleinere prooien zijn dan direct al dood, maar grotere prooien worden met zijn scherpe stevige snavel gedood.

Beschuit met muisjes

Maar nu even wat vrolijker nieuws van onze buren de zeearend. Het eerste jong is waarschijnlijk een week geleden geboren. Bij observatie door collega-blogger Sip was duidelijk te zien dat het vrouwtje hoger op het nest zat en regelmatig op de rand van het nest plaatsnam. Hoeveel jongen er zijn geboren weten we nog niet. Waarschijnlijk 1 of 2. Dus de beschuit met muisjes kunnen uit de kast.

Nieuwe buren

Naast dit heugelijke nieuws werd het nest van een buizerd in de nabije omgeving van de havik ontdekt. Met zijn miauwende klaagzang heeft deze roofvogel zijn eigen plekje gevonden in hetzelfde gebied. Ook niet zonder gevaar, want beide buren zijn op zich sterker dan de buizerd. Ook hier zijn we benieuwd hoe dit in de toekomst zal aflopen.

Al met al is er genoeg in de nabije omgeving te beleven en blijft het een spannende situatie.
Want???? Nog een ongeveer een week dan verwachten we het eerste jong van de havik.
Dus nog even geduld.

Ik ben benieuwd welke datum het gaat worden.

It Fryske Gea