naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Kauw

Huiszwaluw

Voedertafel

Lepelaar

Geen broedsel

Havik

M en V kerkuilen hebben de kast weer voor zichzelf!   *   De jonge huiszwaluw maakt zijn eerste vlucht!   *   De drie jonge ooievaar zijn volleerde vliegers geworden   *   Vier van de vijf jonge kerkuilen maken al regelmatig uitstapjes buiten de kast   *   Zeldzame vlinder bezoekt de steenuilenkast!

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over een van de Beleef de Lente vogelsoorten, die hier niet
beantwoord wordt? Stel hem op de webpagina van die soort (naast het live beeld).

De havik is nog niet echt aan het broeden. Ze is nu nog onrustig en regelmatig afwezig. De legselgrootte is meestal 3 of 4 met een leginterval van 2-3 dagen. Het echte broeden begint vanaf het 2de of 3de ei en duurt 38 tot 42 dagen.

Beide zeearenden broeden. De vrouw broedt, maar wordt dagelijks voor langere tijd afgelost door de man, kan ze zelf voedsel gaan zoeken.

Heel geëmancipeerd, ze kiest zelf uit wat ze eet!

Dat doen we niet altijd hoor. Soms zijn er wel 3 of 4 andere soorten, en soms wat minder. Dat heeft dan te maken met wat technisch te realiseren voor een seizoen. Dat gaat de ene keer wat makkelijker dan de andere.

Nee, helaas dat gaat niet meer. Er komt veel meer bij kijken dan de boom in klimmen en de camera plaatsen. Je moet denken aan de verbinden die weer aangesloten moeten worden om de beelden door te geven. Bovendien zou je nu de zeearenden storen.

Het nest is heel slecht te beschermen tegen boommarters. Boommarters zijn heel soepel en lenig, waardoor ze makkelijk als van boom naar boom gaan. Dus de vogels moeten altijd alert zijn, al vanaf het eerste ei dat gelegd is.

Daar ze meerder keren paren, is dit niet makkelijk te zeggen. Wanneer wordt het ei bevrucht? Meteen, of bij de zoveelste paring?

Het komt ook voor bij de Zeearend dat de man prooi geeft aan vrouw als onderdeel van het baltsgedrag.

Een Havik nest is zo'n beetje de helft van een Zeearenden nest. Een nest van de Zeearend kan wel 2 m in doorsnee en 2 m hoog worden. Zeearenden passen een Haviks nest aan en maken het nest veel groter en dieper.

Er zijn meer koppels zeearenden in Nederland dan het paar wat we hier regelmatig zien.

Vorig jaar waren er 12 broedparen, o.a. in Lauwersmeer, Zuidlaardermeer, Gaasterland, Oude Venen, Oostvaardersplassen, Randmeren, Veluwe, Biesbosch en Delta. Dit jaar zullen het er mogelijk 15 zijn, misschien wel meer.

Nieuwe locaties houden we nog even geheim. –:)

De zeearend broedt van januari tot eind februari. Meestal legt de zeearend 2 eieren. Broedduur is 38 dagen per ei, het vrouwtje begint na eerste ei meteen met broeden.

De Havik broedt veel later. Van eind maart tot in mei, meestal 3-4 eieren. Broedduur is 32-38 dagen.

Het zou kunnen dat er iets vertraging is, maar daar ziet het niet naar uit. De Zeearenden zijn druk bezig met het bouwen, alleen niet op het nest waar wij naar kijken.

Of het invloed heeft op het leggen van de eieren is moeilijk te zeggen. Dat bepaalt de natuur.

De lengte van een volwassen zeearend bedraagt 70 tot 92 cm, de vleugelspanwijdte is 200 tot 250 cm en het gewicht 3,1 tot 7,5 kg. Vanwege de grote spanwijdte wordt de zeearend ook wel de vliegende deur genoemd.

Zeearenden eten vooral vis, ook veel watervogels (eenden, koeten, jonge ganzen) en af en toe een zoogdier (haas). Daarnaast zijn het aaseters.

De zeearend legt meestal 2 eieren. Het duurt ongeveer 38 dagen per ei voor het uitkomt. De zeearend begint meteen na het leggen van het eerste ei met broeden.