Bliek

Scholekster

Geen broedsel

Jaaroverzicht ooievaars 2021

2021 gaat de geschiedenis in als een heel uitzonderlijk jaar. Pa is onze oude Pa, maar Ma bleek na ringonderzoek de Ma van het nabijgelegen nest uit Beugen te zijn. Dit leverde veel aanvallen (Pa van nest Beugen, misschien de oude Ma, veel jonge ooievaars van voorgaande jaren) en intriges (waar blijft Ma ’s nachts). Er worden vijf eieren gelegd, vier komen er uit. Maar dan zit het niet mee, koud, vies, nat weer, en misschien te weinig eiwitrijk voedsel, eisen hun tol wat leidt tot een voortijdig einde van het ooievaarsavontuur dit jaar.

Bekijk de clip

Heel erg jammer

Leo Daanen, STORK

23.05.21 De laatste twee overgebleven ooievaartjes hebben het helaas ook niet gered. Een leeg nest als gevolg, wat voor zowel jullie als kijkers, maar ook voor ons als bloggers erg jammer is natuurlijk.

Naar alle blogs & vlogs ooievaar

kunnen de 2 ooievaars nog aan een 2de legsel beginnen of doen ze dat niet

Normaal gesproken beginnen ooievaars nooit een tweede legsel. De wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar ik heb het zelf nog nooit meegemaakt dus het zal ook nu (bijna) zeker niet zo zijn.

Deze vraag is gesteld door Trixi.

Veelgestelde vragen over de ooievaar

Statige zwart-witte vogel

Het heeft weinig gescheeld of de ooievaar was uit ons land verdwenen. Eind jaren zestig broedden er nog maar een handvol paartjes in Nederland. Nu zien we deze opvallende vogel weer regelmatig,

Nest met uitzicht

Ooievaars nestelen graag op hoge plekken en vaak op menselijke bouwsels. Ook in Gennep is dat het geval, waar ze bovenop het 17e eeuwse stadhuis nestelen, midden in het drukke centrum.

Niet alleen kikkers

Het voedsel van de ooievaar is gevarieerd: kikkers, muizen, mollen en insecten, die de Gennepse ooievaars vinden in de vochtige weilanden bij en oevers van de Maas en de Niers.

Historische stadhuis ideale plek

Het vestingstadje Gennep is al jaren de favoriete broedplek van een paartje ooievaars. De schoorsteen op het stadhuis biedt een ideale plek met uitzicht, een vrije aanvliegroute en weilanden vlakbij.