Foto Leo: Maria en Richard in de Bollenkamer aan de wandel

Door Leo Daanen
Stork

Texel

Leo Daanen, STORK | dinsdag 19 mei 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 740x

Elk jaar boeken wij een midweekje vogelen op Texel en meestal blog ik dan ook live vanuit Texel, helaas vanwege Corona dit jaar even niet. Dus dan maar even een blogje over Texel.
Foto Leo: Ooievaarsnest in de Cocksdorp

Roet in het eten

Normaal gesproken hadden wij vorige week op Texel gezeten, heerlijk een midweekje vogels kijken daar. De steltlopers en kustvogels die wij hier niet zien gaan we gewoonlijk elk jaar daar bekijken. Samen met mijn zus Maria en zwager Richard boeken we dan een midweek (ma t/m vr.) in de Cocksdorp, noordelijk puntje van Texel. Mijn vrouwtje gaat nooit mee, die zegt gaan jullie maar lekker samen vogeltjes kijken haha.Helaas heeft de corona ook hier roet in het eten gestrooid, dus is dat dit jaar niet doorgegaan. We struinen dan heel Texel af op zoek naar die mooie bijzondere soorten.

Helaas

In ons kladblokje noteren we dan elke soort die we per dag waarnemen, de normale dagelijkse soorten is natuurlijk mooi. Maar die bijzondere soorten, die je ook daar maar weinig meer ziet is de spanning die er dan bij komt kijken. Elk jaar weer gaan we bijv. op zoek naar de velduil, maar helaas ook deze soort zie je maar zelden meer op Texel. Evenals de blauwe kiekendief die steeds zeldzamer wordt, ook op Texel dus. Maar dan in een keer zien we een vogel in een struik zitten. Hé zie je die daar in die struik, wat is dat voor een joh. Drie verrekijkers gaan die richting op, nee niet te zien. Dan maar twee swarovski telescopen erop richten en vergroten richting de 40-60x. Heee een draaihals, huh zegt de ander een draaihals daar in die struik wat raar. We hadden de woorden amper gesproken en hij vloog op en lande dichterbij ons langs het fietspad. Ja dat snappen wij wel, daar zaten best veel mieren en daar is hij dol op. Kijk deze (bijzondere) soorten zijn dan echt leuk.

Kriebels

Nu ik eenmaal weer door de foto’s van Texel zit te sneukelen en van alles tegenkom, krijg ik toch echt wel de kriebels over mijn rug lopen hoor. En ik weet zeker, als mijn zus en zwager dit lezen, ook zij daar last van hebben haha. Ik zal na het lezen van deze blog wel een appje van ze krijgen, daar ben ik zeker van ;-) Maar tijdens onze strooptocht zagen we een groepje vogelaars staan, ja we zijn echt niet de enige daar hoor. Maar als je zo'n groepje ziet staan, zit er iets speciaals daar kun je van op aan. En jawel bij navraag van wat er te zien was, zagen we in de verte op een kale akker een dertien tal Morinelplevieren zitten, zo’n mooie vogel joh en nog nooit in het echt, gezien. En een mooie schutkleur als ze hebben, je moet echt goed kijken om ze te zien. Zo weer eentje voor in het notitie boekje en zo wordt ons lijstje elke dag langer.

Ooievaars nesten

Ook staan er twee ooievaars nesten op Texel, maar die vinden Texel toch niet zo aantrekkelijk als wij volgens mij haha. Elk jaar bezoeken we daar José en Marc van de winkel en vogelinformatie centrum “de Verrekieker”. Super aardige mensen en de koffie staat altijd klaar en daar komen we voor zeggen we dan altijd (grapje erachteraan). Maar José en Marc hebben in hun achtertuin dus ook een ooievaarsnest staan. En Marc, zijn de ooievaars er al is dan onze vraag ? Nee is dan elk jaar weer het antwoord. Er is er wel een paar dagen eentje geweest, maar ja in je eentje op Texel kan je ook niets hé, dus vliegt deze na een paar dagen weer door. Waarschijnlijk nog op trek, maar wie weet komt het ooit nog goed daar, succes ermee José en Marc.

Ik ga ermee stoppen, want hoe langer ik erover schrijf hoe sterker is de drang om erheen te gaan haha.

Daaaag Texel, tot volgend jaar weer.

Foto Leo: Collage van Texel, sommige foto's zijn ver weg en door telescoop genomen en dus wat minder duidelijk.